Een groot deel van de AVG-inzageverzoeken wordt niet binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dit schrijft staatssecretaris Van Rij in een Kamerbrief over de stand van zaken met betrekking tot AVG-inzageverzoeken bij de Belastingdienst.
De Belastingdienst streeft naar naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het recht van personen om inzicht te krijgen in hun persoonsgegevens. Een groot deel van de inzageverzoeken wordt echter niet binnen de wettelijke termijn afgehandeld. In augustus 2023 bleek 80% van de verzoeken buiten de termijn te vallen. De Belastingdienst neemt maatregelen om dit probleem aan te pakken en het vertrouwen tussen de Belastingdienst en de burger te herstellen.
Fraude signaleringsvoorziening
Het aantal inzageverzoeken nam aanzienlijk toe vanaf begin 2020, vooral als gevolg van de aandacht voor de verwerking van persoonsgegevens in de fraude signaleringsvoorziening (FSV) door de Belastingdienst. Het behandelen van FSV-inzageverzoeken gebeurt meestal wel binnen de termijn, maar reguliere AVG-inzageverzoeken worden vaak niet tijdig afgehandeld.
De Belastingdienst heeft verbeteracties ingezet en zal de voortgang van de afhandeling van AVG-inzageverzoeken beter volgen.
Bron: Kamerbrief inzake AVG-inzakeverzoeken Belastingdienst, Ministerie van Financien, 26 september 2023
Dit bericht verscheen eerder op Taxence.nl