Een kwart eeuw geleden betrad Lexus – de luxedivisie van Toyota – de Nederlandse markt. De ambities waren torenhoog, de Europese premiummerken konden hun borst nat maken. Dat bleek in werkelijkheid nogal mee te vallen. Het zelfvertrouwen van de Japanners heeft er echter niet onder te lijden gehad: volgens hen is de vorig jaar geïntroduceerde NX 300h Hybrid een serieus alternatief voor de Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes GLK en de Range Rover Evoque.
Door Ewoud Hallebeek
Het uiterlijk van deze medium-SUV is in ieder geval anders dan anders. Lexus noemt de vormgeving ‘Amazing Urban Design in Motion’, wij zouden het vooral ‘tja, je moet er van houden’ willen noemen. Het ontwerp is verre van evenwichtig, met een overdaad aan vouwen, lijnen en bollingen. Typisch Aziatisch, maar ook – denken wij – nogal beperkt houdbaar, zoals l‘art pour l‘art nu eenmaal per definitie is. Dat de NX standaard op ielige 17-inch wielen wordt afgeleverd, helpt ook niet echt. Onze testauto stond op het optionele 18-inch (groter gaat Lexus niet), maar zelfs die maat gaat volledig ten onder in het visuele geweld van de carrosserie. Een gemiste kans, wat ons betreft.
Maken veel merken de motorenkeuze welhaast onmogelijk vanwege de talloze mogelijkheden, bij de NX hoeft u daar niet bevreesd voor te zijn. Er is namelijk maar één krachtbron beschikbaar: een 155 pk sterke 2.5 liter viercilinder benzine. Meer smaken zijn er niet (geen diesels dus), ofschoon Lexus nog wel de optie biedt de achteras te voorzien van een elektromotor die het vermogen opstuwt naar 197 pk. En dan krijgt u er meteen vierwielaandrijving bij.
Bijna 200 pk mag dan niet onaardig klinken, aansprekende prestaties hoeft u er niet van te verwachten. Van 0 tot 100 in 9,3 seconden en een topsnelheid van 180 km/u kun je, in een Zen-achtige gemoedstoestand van welwillend mededogen, misschien nog als ‘toereikend’ kwalificeren, in de dagelijkse ratrace is het vooral een kwestie van ‘godallemachtig, wat is dat ding traag’. Met dank aan de CVT (Continu Variabele Transmissie – een verre nazaat van de Daf Variomatic), die met chirurgische precisie ieder greintje sportiviteit weet te elimineren.
Maar is de NX 300h Hybride dan wellicht enorm zuinig?, vraagt u nu. Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Lexus belooft een gemiddelde dorst van 1:20. In de (ijdele) hoop een sprankje levendigheid aan de verder zo lethargische NX te ontlokken, hadden wij de versnellingsbak permanent in de Sport-stand en dat doet het verbruik natuurlijk geen goed. Wij kwamen uit op zo’n 1:13, maar geven meteen toe dat met een iets minder zware rechtervoet 1 op 15 waarschijnlijk eenvoudig haalbaar is. En dat is best een keurige waarde voor een 1.760 kg wegende auto van dit formaat. Anderzijds, als u dacht dat de woorden ‘hybride’ en ‘elektromotor’ synoniem zijn aan een lage bijtelling, dan komt u bij de NX van een koude kermis thuis. Die is gewoon 25%.
Comfortabel is de NX 300h dan weer wel. Eenmaal op snelheid, als de loeiende CVT zich auditief eindelijk op de achtergrond heeft teruggetrokken, overheersen rust en kalmte. Het interieur is ruim en heerlijk stil, met prima meubilair. Waarbij we dan wel aantekenen dat de achterbank voor drie volwassenen wat aan de smalle kant is, en dat de voorstoelen nogal hoog zijn. En niet elektrisch verstelbaar, hetgeen wij een onbegrijpelijke omissie vinden voor een auto in deze prijsklasse.
Navigatie staat in de prijslijst voor € 1.015, maar die zouden wij zonder meer achterwege laten. Beter installeert u Waze op uw smartphone (die u trouwens draadloos oplaadt in de middenconsole). Die gratis app is sneller, beter en vooral gebruiksvriendelijker dan het kaartleessysteem uit de Lexus-catalogus.
Dat gezegd hebbende, moet worden vastgesteld dat de afwerking van het interieur onberispelijk is. En er is genoeg om naar te kijken of om aan te voelen. Leer, hout, aluminium, goedkoop plastic, u komt het allemaal tegen. Mooi of niet (beauty is in the eye of the beholder), met de ergonomie is niks mis. Kortom, een prima plek om langdurig te vertoeven.
Mits de ondergrond zo glad als een biljartlaken is. De soepele vering en softe demping filteren oneffenheden voorbeeldig weg, maar geven de auto tegelijkertijd een welhaast ouderwets-Amerikaans karakter. Op het deinerige af, en dat is bepaald geen compliment. Spijtig, want dat doet de prima – zij het enigszins ongevoelige – stuurinrichting geen recht.
De Lexus NX 300h Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 49.390 (de 2016-prijzen waren op het moment van schrijven nog niet bekend) en is daarmee 3 mille goedkoper dan de BMW X3 en Audi Q5. Dat zal, samen met zijn extravagante uiterlijk, voor een enkeling voldoende zijn om de Lexus-showroom binnen te wandelen. Exclusiviteit verzekerd.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.