Hyundai zet vol in op elektrische aandrijving. Wat heet, de Koreanen spraken in 2020 de ambitie uit in 2025 marktleider te zijn. De twee jaar gelden geïntroduceerde Ioniq 5 was daarvoor de eerste aanzet. Nu is er ook de Ioniq 6.
Dachten we dat alle autofabrikanten heden ten dage laaggeletterd zijn (en uitsluitend de S, de U en de V op hun repertoire hebben), komt Hyundai doodleuk met een old school sedan op de proppen. Een carrosserievorm die in het Westen al jaren met uitsterven bedreigd wordt – prestigieuze zakenlimousines buiten beschouwing gelaten – en op die grond eigenlijk op de Unesco werelderfgoedlijst zou moeten staan. Daarmee heeft de Ioniq 6 op het eerste gezicht, vanwege het ogenschijnlijk ontbreken van een afzetmarkt, een tamelijk gedurfd verdienmodel.
Anderzijds is het sedanaanbod inmiddels dermate gedecimeerd, dat hij zomaar in een onvermoed, als een veenbrand onderhuids woekerend verlangen zou kunnen voorzien. En anders is het nog altijd een mooie empirische toetsing van de Wet van Say (elk aanbod schept zijn eigen vraag). Hoe dan ook is de Ioniq 6 vooral bedoeld voor de Aziatische markt, waar de massa een stuk minder enthousiast de SUV heeft omarmd. En ach, als je hem tóch hebt, kun je hem net zo goed naar Europa halen, nietwaar? Niet geschoten is immers altijd mis.
Love it or hate it
De Ioniq 6 is verregaand gebaseerd op het studiemodel Prophecy Concept, dat begin 2020 werd onthuld. Of hij ook mooi is, mag u zelf bepalen. De meningen zijn er over verdeeld – het lijkt een kwestie van love it or hate it, merkten wij – en eigenlijk valt dat alleen maar te prijzen. Eenheidsworsten zijn er al meer dan genoeg. Sterker, ‘eenheidsworst’ lijkt de enige optie op het moderne automenu; het gebrek aan fantasie, bij zowel makers als kopers, is tenenkrommend. Oorspronkelijke geesten zouden dan ook zomaar kunnen vallen voor het non-conformistische uiterlijk van de Ioniq 6. Dat overigens, omwille van een zo groot mogelijk bereik, volledig gedicteerd werd door de windtunnel. Volgens Hyundai is de ‘6’, met een Cw-coëfficiënt van 0,21, de meest gestroomlijnde auto van zijn klasse. Dat u het maar weet.
Onderhuids – en in het interieur – is het een feest der herkenning. Oneerbiedig gezegd is de Ioniq 6 niks meer dan een Ioniq 5 met een ander jasje. Waar niets mis mee is, want in 2021 noemden wij de 5 nog ‘een van de beste, zo niet de beste EV van dit moment’. Overigens maakt de Kia EV6 gebruik van dezelfde techniek (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern), maar dat geheel terzijde. Het platform is geschikt voor 800 Volt laden met een maximum laadvermogen van 350 kWh. Dat betekent dat u aan de juiste snellader in minder dan 5 minuten 100 km bereik ‘tankt’ en in 15 minuten 350 km. Toegegeven, 350 kW-laders zijn nog dungezaaid, maar het is prettig te weten dat uw auto klaar is voor die nabije toekomst.
Ronduit traag
De goedkoopste Ioniq 6 is achterwiel aangedreven, heeft een accupakket van 53 kWh, een elektromotor van 151 pk en een theoretisch (WLTP) bereik van 429 km. Dat u daarmee, gezien het leeggewicht van bijna 1.800 kg, niet de stoeptegels uit de grond trekt, moge duidelijk zijn: onder ideale omstandigheden duurt het 8,8 seconden om de 100 aan te tikken. Dat is anno 2023 ronduit traag te noemen. Als Bruin het kon trekken, zouden wij dan ook minimaal een stapje hoger gaan en opteren voor het 77,4 kWh-accupakket. Dan heeft u 228 pk onder de rechtervoet en doet u het standaardsprintje in 7,4 seconden. Nog steeds niet indrukwekkend, maar in de dagelijkse praktijk alleszins acceptabel. Bonus: de actieradius stijgt naar 614 km. Het topmodel is vierwiel aangedreven, heeft twee motoren, 328 pk (0-100 in 5,1 sec) en een bereik van 583 km. De topsnelheid is in alle gevallen elektronisch begrensd op 185 km/u. Standaard staat de Ioniq 6 op 18-inch lichtmetalen wielen. Tegen meerprijs (€ 1.495) maakt Hyundai daar 21-inch van. Dat staat buitengewoon goed, maar weet dat u daarmee bijna 10% bereik inlevert.
Binnenin is het aangenaam vertoeven. Het dashboard (met twee 12,3-inch touchscreens) is één op één overgenomen van de Ioniq 5 en voldoet uitstekend. De graphics zijn weliswaar tamelijk simpel en de interface is soms hinderlijk traag, maar daar wen je uiteindelijk vanzelf aan. Waar je ook aan moet wennen, zijn de (optionele) digitale buitenspiegels. In navolging van de Audi e-Tron worden de traditionele zijspiegels vervangen door camera’s, waarvan het beeld wordt geprojecteerd op twee schermen die, onder een hoek van 45 graden, aan beide uiteinden van het dashboard zijn geplaatst. Dat werkt beter dan de schermpjes die Audi in de voorportieren monteert, maar net als in die Duitser ontging ons de toegevoegde waarde een beetje. Wij zouden de meerprijs van deze gadget (€ 1.400) in onze zak houden.
Bittere noodzaak
Over camera’s gesproken: de Ioniq 6 heeft zowel voor als achter parkeercamera’s. Bittere noodzaak, want zelden troffen wij een auto met een onoverzichtelijkere carrosserie. De parkeerhulpen (lijntjes en streepjes en balkjes op het scherm) werken gelukkig uitmuntend, en dat zien we ook wel eens anders. Het tamelijk hysterische gepiep dat daarbij geregeld de kop op steekt, is een hedendaags verschijnsel dat niet meer weg te denken is.
De binnenruimte is royaal, met dank aan de grote wielbasis van bijna 3 meter. Achterin is de beenruimte zelfs ronduit vorstelijk te noemen. Dat geldt helaas niet voor de bagageruimte, die (met 401 liter) niet alleen klein is, maar ook nog eens lastig toegankelijk. De Ioniq 6 heeft een ‘gewone’ achterklep; de achterruit scharniert niet mee omhoog en dat wreekt zich als het gaat om toegankelijkheid. Noem het de prijs van het futuristische dolfijn-achtige silhouet.
Wij reden de achterwiel aangedreven, 228 pk-sterke versie in luxe Lounge-uitvoering. Een aangename reisgezel: stil, prettig in de omgang, en met een hoogstaand comfort. De gebruikte materialen voelen soms wat goedkoop aan (‘premium’ wordt het nergens), maar de bouwkwaliteit is onberispelijk en daar valt dan weer veel voor te zeggen. Het onderstel is tamelijk stevig afgeveerd, maar daar merk je op de snelweg niets van. Sportiviteit ontbreek ten enenmale, al was het maar vanwege het nadrukkelijke onderstuur en de gevoelloze besturing, maar het weg- en stuurgedrag is vertrouwenwekkend en precies, en dat is voor de gemiddelde bestuurder méér dan genoeg. Assertiever ingestelde automobilisten zouden wij echter aanraden ook een rondje met de Ioniq 5 te maken. Bent u echter op zoek naar een comfortabele elektrische snelwegcruiser zonder fratsen en met een zorgeloos bereik, dan zal de Ioniq 6 u niet teleurstellen. Vanaf € 45.895 is hij de uwe.