SUV staat voor Sports Utility Vehicle, hetgeen van oorsprong inhoudt dat de auto in kwestie van zo’n beetje alle markten thuis moet zijn. Met de tweede generatie Q7 laat Audi die betekenis grotendeels los: terreinvaardigheid en sportiviteit zijn niet langer na te streven eigenschappen, voortaan gaat het om rust en comfort. Advocatie reed het paradepaardje uit de Q7-reeks, de plug-in-hybrid 3.0 V6 TDI e-Tron Quattro.
Door Ewoud Hallebeek
Wat een paar andere lijnen al niet kunnen doen. Was de eerste generatie Q7 een reusachtige – om niet te zeggen megalomane – verschijning, de huidige lichting spreidt zowaar enige bescheidenheid ten toon. De afmetingen zijn zo goed als ongewijzigd, zodat er nog altijd sprake is van een bovenmodale hoeveelheid kubieke meters auto, maar voor het eerst in de historie van de Q7 kun je je er ook in vertonen als je niet in de avonduren de kost verdient met het zingen van Nederlands repertoire.
Temeer nu de Q7 ook leverbaar is als ‘maatschappelijk verantwoorde’ plug-in-hybrid, waarmee Groen Links-criticasters effectief de mond wordt gesnoerd. Overigens is Audi bepaald niet de enige die een full size SUV van een stekker voorziet. Ook Mercedes-Benz (met de GLE 500e), BMW (X5 xDrive40e), Volvo (XC90 T8 Twin Engine) en Porsche (Cayenne E-Hybrid) hebben deze niche ontdekt. Maar waar die concurrenten allemaal de voorkeur geven aan een ondersteunende benzinemotor, kiest Audi voor een diesel. Een 3.0 V6 TDI, om precies te zijn, die – samen met de elektromotor – het gecombineerde vermogen op 374 pk (700 Nm) brengt. Goed voor een topsnelheid van 230 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden.
En dan te bedenken dat het hele gevaarte niet minder dan 2.520 kg weegt. Wat natuurlijk grotendeels te danken is aan het 450 kg wegende lithium-ion accupakket met appendages, dat zich boven de achteras bevindt. Van die massa merk je in de praktijk zo goed als niets. Bij al te enthousiast stuurwerk voel je dat er heel wat gewicht verplaatst moet worden, maar over het algemeen houden de standaard luchtvering en vierwielaandrijving de zaak stevig onder controle.
Met de Drive Select-modus in Auto beweegt u zich koninklijk voort, waarbij ‘comfort’ gerust in hoofdletters mag worden geschreven. Het samenspel tussen elektro- en dieselmotor vindt ongemerkt plaats, geholpen door de achttraps Tiptronic automatische versnellingsbak, en de stilte in het interieur is welhaast onwerkelijk. Natuurlijk kunt u de elektronica ook in de stand Dynamic zetten, maar waarom zou u? Beter geniet u van de serene rust en de ongekend fraaie afwerking van het interieur, dat vooral in het donker een lust voor het oog is.
De Q7 e-Tron kan 56 km volledig elektrisch rijden, met een maximum snelheid van 135 km/u, waarbij Audi een gemiddeld verbruik van 1 op 54 belooft. Dat betreft dan natuurlijk de eerste tientallen kilometers na opladen, maar ook daarna valt de inname alleszins mee. Eén op twintig is eenvoudig haalbaar en dat is, voor een auto van dit formaat en gewicht, hoe dan ook een fraai cijfer.
Dat cijfer komt mede tot stand dankzij Audi’s Predictive Efficiency Assistant, dat – aan de hand van de in het navigatiesysteem ingegeven bestemming en de beschikbare verkeersinformatie – berekent waar en hoe de aanwezige energie in de accu’s het meest efficiënt kan worden ingezet. Als er geen bestemming is ingevoerd, kijkt de elektronica drie kilometer vooruit. Een knap staaltje techniek, dat daadwerkelijk doet wat het belooft.
Wat zich onderhuids allemaal afspeelt, kunt u volgen op de, zoals Audi het noemt, virtual cockpit. De gebruikelijke analoge klokkenwinkel heeft plaatsgemaakt voor een digitaal beeldscherm en midden op het dashboard bevindt zich nog zo’n scherm. Die bedien je met een draai/drukknop en een touchpad tussen de voorstoelen.
De instel- en weergavemogelijkheden zijn eindeloos. Normaal gesproken nemen wij van de importeur de sleutel in ontvangst en vervolgen, na een kort ‘Daar staat-ie, veel plezier ermee’, onze weg. In het geval van de Q7 e-Tron kregen wij eerst een tien minuten durende instructie om ons ‘de eerste beginselen’ (!) van de virtual cockpit eigen te maken. Op zijn minst een intimiderende ervaring, wat de vraag oproept of Audi hiermee niet een beetje zijn doel voorbij is geschoten.
De Audi Q7 e-Tron Quattro is verkrijgbaar vanaf € 89.155, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat u voor dat geld niet in pure weelde waadt. Om het door u gewenste verwenniveau te bereiken, dient u een fiks aantal accessoire-pakketten op het orderformulier aan te kruisen.
En dan loopt de teller toch in rap tempo op. Ter illustratie: onze testauto had een kleine 40 mille aan extra’s aan boord, wat het totaalbedrag op bijna € 130.000 bracht. Maar dan heeft u ook een ronduit formidabele auto voor de deur staan, wellicht zelfs de beste SUV van dit moment. Anderzijds, een vergelijkbaar uitgeruste Porsche Cayenne-met-stekker kost hetzelfde maar is wel een Porsche. Keuzes, keuzes…
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.