Advocaat en AKD-partner Hugo Botter heeft met zijn LinkedIn-post veel aandacht gegenereerd voor The Notorious B.I.G.. De Amerikaanse rapper werd 26 jaar geleden doodgeschoten, maar zijn nummers zijn volgens Botter vandaag de dag nog te herkennen in het Nederlands recht.
Notorious B.I.G. – of Biggie Smalls – was de artiestennaam van Christopher Wallace. Hij overleed in 1997 in Los Angeles, toen hij na een feestje werd neergeschoten. De moord is nooit opgelost. Zijn grootste rivaal was de bekende rapper Tupac Shakur, die eveneens werd vermoord.
Volgens Botter zijn de ideeën van de Amerikaanse rapper uitgewerkt in het nadeelcompensatierecht. Botter: “Neem bijvoorbeeld het nummer Big Poppa (1994) waarin Biggie al tot uitdrukking bracht dat illegale activiteiten niet lonend moeten zijn. Recent heeft de rechtbank Midden-Nederland zich daarbij aangesloten: er kan geen nadeelcompensatie worden verkregen voor schade die wordt geleden door een handhavingsbesluit als de benadeelde zelf een norm heeft overtreden.”
Inspiratiebron
Botter vervolgt: “Verder gaf Notorious B.I.G. in zijn nummer Dough (1996) aan dat pooiers geen geld moeten krijgen. De rechtbank Noord-Nederland heeft die gedachte eind vorig jaar tot de hare gemaakt en geoordeeld dat er geen nadeelcompensatie moest worden verstrekt vanwege het besluit om de exploitatie van prostitutiepanden niet meer toe te staan.”
Tot slot is ook het nummer More money more problems uit 1997 een inspiratiebron voor het nadeelcompensatierecht geweest. “Het is namelijk inmiddels vaste rechtspraak dat als een bedrijf veel money heeft, dit leidt tot problems bij het kunnen verkrijgen van nadeelcompensatie. Het deel van de schade dat een ondernemer zelf moet dragen, bestaat immers uit een percentage van de normomzet van het concern,” aldus Botter
Reacties en likes
Botter concludeert: “U kunt dus wel rechtspraak.nl in de gaten blijven houden, maar u kunt ook gewoon de diverse albums van Notorious B.I.G. beluisteren.” De post heeft ten tijde van publicatie bijna twaalfduizend likes en ruim zeshonderd reactie.
In de reacties worden nog talloze artiesten gekoppeld aan het recht. Zo werd – zo is te lezen in één van de reacties – in de jaren tachtig al door de Beastie boys geopperd dat men moet opkomen voor het recht. In een andere reactie wordt de huidige aandacht voor bescherming van kroongetuigen gekoppeld aan het nummer Rap snitch knishes van MF Doom.