Allen & Overy is uitgeroepen tot het meest innovatieve advocatenkantoor van 2014 tijdens de uitreiking van Financial Times Innovative Lawyers Awards, eind vorige week in Londen. Van de vijftig gerangschikte kantoren viel Allen & Overy de hoogste overall waardering voor innovatie ten deel, meldt het kantoor in een persbericht.
Het is de vierde keer dat Allen & Overy op de eerste plaats van de Financial Times-lijst is beland. Voor de editie van 2014 waren 188 kantoren, juridische dienstverleners en in-house legal teams betrokken bij het onderzoek, waarvoor 550 cliënten, advocaten en experts werden geïnterviewd. In de overall ranking wordt Allen & Overy gevolgd door de eveneens in Nederland actieve kantoren Linklaters (2), Baker & McKenzie (3) en Eversheds (4).
Allen & Overy wordt in het onderzoek onder meer geprezen vanwege een gewijzigde communicatiestrategie – ontwikkeld nadat eigen onderzoek uitwees dat de kantoorstrategie onvoldoende duidelijk was –, een sterke positionering in het Midden-Oosten in het kader van olie- en gaswinning aldaar en de ontwikkeling van een licentie om juridische informatie aan te bieden, middels een partnership met technologieleveranciers en enkele financiële organisaties.
Drie Nederlandse kantoren in de top 50
Nederlandse kantoren met een positie in de overall top 50 zijn NautaDutilh, Van Doorne en Kennedy Van der Laan. NautaDutilh (op plaats 27 in de lijst) krijgt een speciale vermelding op het gebied van innovatie in financiële dienstverlening, inzake een vernuftige wijziging binnen een bestaande covered bond structuur. Ook wordt het kantoor uitgelicht dankzij de introductie van loyalty voting shares in Nederland, rond de fusie tussen Fiat Industrial en CNH Global in 2013.
Van Doorne (op 30) krijgt lof toegezwaaid vanwege het zogenoemde Beating Experience-programma, waarmee het kantoor het complexe Nederlandse zorgsysteem inzichtelijker maakt, en de samenwerking met de Universiteit Utrecht voor de oprichting van de Utrecht University Social Entrepreneurship Initiative. Kennedy Van der Laan (plek 49) wordt geprezen dankzij de lancering van Customized Alliance – met als eerste cliënt Nike; de Nike Alliance –, een internationaal flexibel netwerk van advocatenkantoren met lokale expertise waar de cliënt naar keuze een beroep op kan doen.
Dirkzwager heeft de overall top 50 niet gehaald, maar krijgt wel een vermelding in de lijst met de meest innovatieve activiteiten op gebied van corporate strategie. En wel vanwege de slimme inzet van social media en de uitgebreide kennisdeling door het kantoor, inclusief de juridische bibliotheek in Arnhem.