Natuurlijk staat in deze tijd overal prijzen onder druk. Sommigen proberen daar handig op in te spelen door zich juist nu als ‘goedkope aanbieders’ te profileren. Maar als dat het enige punt is waarop je kunt scoren, is dat op den duur te mager.
Het marktaandeel van de Liddl en de Aldi
Laten we eens bij de supers gaan kijken. Daar wordt hard gevochten om marktaandeel. De goedkopere supermarkten doen het goed, juist in deze tijden van werkloosheid en andere financiële ellende. Als ze het goed doen, winnen ze marktaandeel. Maar zal dat ook een blijvend aandeel zijn na de crisis? Dat is de vraag. Natuurlijk letten consumenten op prijs, Nederlanders in het bijzonder. Maar het is niet de enige factor die bepalend is voor het verkrijgen van marktaandeel.
Wat kunnen we leren van Ikea
Geeft u wel eens (bijna) gratis iets weg? Ik ken maar weinig kantoren die dat doen, behalve dan de enigszins obligate cliëntenseminars. Toch zijn cliënten dol op (bijna) gratis. Ikea organiseert regelmatig een ontbijt voor 1 Euro ’s ochtends vroeg. Nederlanders vinden dat geweldig, en op de ontbijt- dag puilt de Ikea uit. Als je er dan toch bent, loop je meteen even door de Ikea en neem je een kussen of pak servetten mee. Je hebt immers bespaard op je ontbijt. Kijk, dat is nu slim. Op een ‘dood’ uur zit je winkel toch vol en de ontbijters hebben zo’n goed gevoel over dit koopje, dat ze wat gaan aanschaffen. Het ontbijt is dan natuurlijk allang weer terugverdiend. Dit is een goed voorbeeld van op prijs concurreren, bewust ingezet om er een ander voordeel mee te behalen.
De prijs van de toekomst
Het is een idee om eens te gaan nadenken wat u ‘gratis’ zou kunnen weggeven. U wint er veel sympathie mee en het komt op een andere manier wel weer terug. Dat is beter dan alleen maar te zeggen ‘Wij hebben een lager tarief dan de buren’. Dat voordeel werkt maar kortstondig.
Wilt u echte, blijvende cliënten aan u binden, dan moeten zij een ‘goed gevoel’ over uw kantoor krijgen. Dat zit hem in een betrouwbaar, redelijk tarief, maar ook in vele andere facetten. Het idee dat men af en toe iets gratis krijgt, dat er altijd bepaalde producten of diensten worden geboden en natuurlijk een goed luisterend oor. Want goed luisteren is echt onbetaalbaar.
Christ’l Dullaert
Le Tableau