Er is veel over te doen geweest: acteur Kevin Spacey die vlak voor de première van All the Money in the World uit de film werd geknipt en werd vervangen door Christopher Plummer. Een meesterzet van regisseur Ridley Scott, want oudgediende Plummer steelt de show.
Door Jan-Kees van Oord
Het zou een makkelijk besluit zijn geweest voor Scott. Toen de aantijgingen van seksuele intimidatie tegen Spacey zich begonnen op te stapelen, schrapte Scott hem van het affiche – één maand voor de geplande première. Volgens Scott zou de aanwezigheid van Spacey een smet werpen op de rest van de crew en, bovenal, de film. Eén telefoontje naar Christopher Plummer en 10 miljoen dollar aan rush fees later, en de film beleefde alsnog een Amerikaanse première voor de kerst.
Keizerlijk bloed
Plummers vertolking van J.P. Getty is weliswaar niet de grootste rol van de film, het is wel de topattractie, de rol met de hoogste amusementswaarde. Want oliemagnaat Getty was in de jaren ’70 de rijkste persoon ter wereld en mogelijk zelfs de rijkste persoon die ooit geleefd heeft. Het meeste plezier aan All the Money in the World beleef je tijdens de scènes met Plummer. Zo zien we hem met zijn gelijknamige kleinzoon over een compleet afgezet Forum Romanum slenteren, terwijl hij het jongetje inboezemt dat er keizerlijk bloed door hun aderen stroomt. We weten hoe goed regisseur Scott is in het portretteren van keizers (Gladiator, 2000), dus het verbeelden van de egocentrische en megalomane Getty is een kolfje naar zijn hand.
Diezelfde kleinzoon (J.P. Getty III) werd in de zomer van 1973 in Rome ontvoerd door de Italiaanse maffia (waargebeurd), die vervolgens 17 miljoen dollar aan losgeld eiste. Als kijker ben je vervolgens zeer benieuwd wat de reactie van Getty zal zijn. Niet geheel verrassend: de miljardair ziet het niet zitten om ook maar één cent te betalen. “Als ik nu betaal heb ik straks veertien ontvoerde kleinkinderen,” aldus Getty. Bij gebrek aan een vader (J.P. Getty II wordt als een stoner afgebeeld) besluit zijn moeder Gail (Michelle Williams) zelf te onderhandelen met de ontvoerders.
Gail vormt de spil in het verhaal, vrij letterlijk ook omdat ze wordt ingeklemd door de ongeduldige maffia enerzijds en de halsstarrigheid van Getty en zijn advocaten anderzijds. Ze zit in een spagaat en de wanhoop die daarmee gepaard gaat wordt goed verbeeld door actrice Williams. Een medestander vindt zij gelukkig in ex-CIA-agent Fletcher Chase (Mark Wahlberg), het hoofd van Getty’s beveiligingsteam. Voor Wahlberg weer een gelegenheid om zijn beproefde machotypetje op te voeren. Het tweetal staat er in de film alleen voor en hoeft ook zeker geen bijstand van de Italianen te verwachten. Die komen er overigens erg bekaaid vanaf: de paparazzi laten zich om de tuin leiden, de politie is corrupt en zelfs de maffia lijkt niet echt een plan te hebben.
Maria met kind
Het grootste obstakel voor Gail is dus haar schoonvader te overtuigen om de portemonnee te trekken. In een scène zien we hoe Getty senior een afspraak heeft met onbekende mensen op een onbekende locatie, vergezeld door een koffer met een flinke som geld. Zou hij deze keer dan toch zwichten voor de wensen van de maffia? Nee, natuurlijk niet. Het betreft een transactie waarmee hij een kostbaar portret van Maria met kind koopt. Onder dubieuze omstandigheden in de handel gekomen, dus gelieve niet openbaar tentoon te stellen. Tjokvol met symboliek uiteraard, deze scène. Want Getty blijkt dus wel zijn geld in kunst te willen steken, maar niet in het moeder-en-kindtafereel dat binnen zijn eigen familie speelt. Het komt niet geheel als een verrassing. Eerder in de film zegt Getty meer van voorwerpen te houden dan van mensen. Voorwerpen zijn wat ze zijn, ze kunnen je niet teleurstellen.
In die zin heeft de keuze voor Plummer, ten nadele van Spacey, meer suspense aan de film toegevoegd. Het is wat flauw om daar een uitspraak over te doen omdat we de scènes van Spacey niet kennen, maar we kennen wel het soort rollen – cynisch, meedogenloos – waar hij doorgaans voor gecast wordt. Bij Spacey verwacht je niet dat hij zal zwichten, juist bij de jovialere Plummer ligt dat anders. Door zijn toedoen vraag je je tijdens de hele film af: doet-ie ’t of doet-ie ’t niet? En dat is toch wel een aardige toevoeging aan het wat platgetreden genre van het ontvoeringsdrama.
All the Money in the World draait vanaf 11 januari in de bioscoop.