Omnius koppelt rechtzoekenden aan rechtshulpverleners. Het advocatennetwerk doet dit voor allerlei rechtsgebieden, maar heeft nu specifiek voor letselschade een boetiek ingericht. Directielid Henri Niezink legt uit waarom.
Omnius is in 2012 opgericht en maakt juridische dienstverlening toegankelijk voor ondernemers en particulieren. “Wij bieden een online platform dat rechtzoekenden en rechtshulpverleners – advocaten en juristen – bij elkaar brengt,” vertelt Henri Niezink, die onderdeel is van de tweekoppige directie van het bedrijf.
Niezink: “Aangesloten advocaten en juristen kunnen gebruik maken van de leads die wij genereren. Omnius trekt rechtzoekenden aan door marketingcampagnes; zij kunnen ons bellen als ze een juridisch probleem hebben. Vervolgens doen wij de intake en diagnose van een aanvraag, en zetten we die – indien nodig – door naar een rechtshulpverlener.”
Closed shop
Volgens Niezink komen er zo’n vierduizend aanvragen per maand binnen en zijn meer dan driehonderd advocaten aangesloten bij het netwerk. Omnius biedt matchmaking aan binnen verschillende rechtsgebieden, van arbeidsrecht tot sportrecht. Ook juridische hulp bij letselschade wordt reeds aangeboden op de website van het advocatennetwerk.
Toch start Omnius nu met een speciale boetiek voor letselschade. De boetiek is een closed shop: er is ruimte voor maximaal twintig participanten – momenteel nemen twaalf advocatenkantoren deel -, die een vast bedrag per maand betalen en minimaal een jaar moeten meedoen.
Volgens Niezink is de boetiek ingericht op verzoek van een aantal letselschadeadvocaten. In de praktijk komt het namelijk voor dat verzekeringstussenpersonen gegevens van slachtoffers verkopen aan belangenbehartigers zoals een advocaat, letselschaderegelaar of -bureau. Begin dit jaar hebben de Vereniging van Letselschade Advocaten (LSA), en de aangesloten advocaten, afstand genomen van deze ‘handel in leed‘.
Groot budget
“De concurrentie op de online markt voor juridische hulp bij letselschade is echter enorm,” legt Niezink uit. “De cliënt heeft veel keus tussen verschillende aanbieders, waardoor je zwaar moet inzetten op werving. De letselschadezaken die nu bij ons binnenkomen zijn bijvoorbeeld slechts bijvangst van andere campagnes.”
De markt voor letselschade wordt bovendien gedomineerd door een aantal grote schadebureaus die zich niet aan advocatenregels hoeven te houden, wat cliënten vinden nog lastiger maakt voor advocaten. De boetiek gaat daarom speciaal voor letselschadeadvocaten zaken werven.
Omnius gaat hen, allen overigens aangesloten bij de LSA, betere toegang tot de markt bieden door de online en offline marketing te verzorgen en zo cliënten aan te trekken. “Zelfs voor een middelgroot kantoor is dat, door de concurrentie, simpelweg lastig en heel duur. Wij hebben de kennis in huis en doen dit nu voor meerdere kantoren tegelijk, waardoor we een groot marketingbudget hebben en veel in de melk te brokkelen hebben,” aldus Niezink.