Advocatenkantoren hebben als gevolg van de economische crisis wereldwijd het aantal geschillen fors zien toenemen. Uit onderzoek van KPMG onder meer dan zeventig vooraanstaande advocatenkantoren in zestien verschillende landen blijkt dat ruim 30% van de kantoren het aantal financiële geschillen sinds het uitbreken van de crisis in 2007 heeft zien groeien.
Het aantal kantoren dat betrokken is bij meer dan vijftig financiële geschillen is in de afgelopen drie jaar gestegen van 28% tot 44%. Twee van de drie kantoren geven aan dat het aantal financiële geschillen met een waarde van 12,5 miljoen of meer is gestegen van 29% tot 35%.
Vóór de crisis, in de periode 2004 tot 2007, was contractbreuk in bijna de helft van de gevallen de aanleiding voor een geschil. In de periode 2007 tot heden is dit aandeel gedaald tot 36%, en blijkt het aantal complexe financiële geschillen te zijn toegenomen. Het aantal geschillen met omstreden waarderingen en mis-selling als aanleiding, is sinds 2007 met de helft toegenomen, terwijl het aantal geschillen door fraude slechts steeg van 8% voor de crisis tot 11% daarna.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat de meeste geschillen te maken hebben met banken en hun consumenten. Daarnaast is het aantal geschillen dat gerelateerd is aan complexe, financiële instrumenten aanzienlijk gestegen. In de drie jaren voor de crisis was 18% van de geschillen gerelateerd aan financiële instrumenten, vanaf 2007 is 23%. “Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de aanzienlijke verliezen die veel stakeholders uiteindelijk met deze instrumenten hebben geleden”, constateert Roel Menken, partner bij KPMG Financial Risk Management.
Menken: “Ook het aantal geschillen dat te maken heeft met hedgefondsen is overigens bijna verdubbeld. Hedgefondsen zijn eind 2007 fors geraakt door het instorten van de obligatiemarkt. Veel managers liggen nu onder vuur, omdat de gedupeerden de verliezen die zij hebben geleden als gevolg van complexe financiële instrumenten vergoed willen zien.”
Circa 60% van de geschillen blijkt zowel voor als na de crisis in de rechtbank te worden beslecht. Het aantal geschillen dat in eerste instantie door arbitrage is geschikt, is sinds eind 2007 met 4% gestegen. Vooral in internationale en grensoverschrijdende geschillen nam de inzet van arbitrage to, en dan vooral in Azië, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Ook mediation wordt bij het oplossen van een geschil nu vaker gehanteerd dan voor de crisis.
Ruim 10% van de geschillen blijkt met inzet van een mediator te worden opgelost. De toename van alternatieve geschillenbeslechting is volgens Gerrie Lenting, partner bij KPMG Forensic, vooral toe te schrijven aan het feit dat de geschillen meer internationaal van karakter worden en partijen er steeds vaker voor kiezen hun privacy te waarborgen.
Lenting: “Kijkend naar de toekomst en het herstel van de wereldeconomie, is het onvermijdelijk dat het aantal omvangrijke financiële geschillen de komende tijd gestaag zal blijven toenemen. Door een toegenomen complexiteit van de financiële geschillen, gecoördineerde ’terughaalacties’ van kleinere partijen en de stijgende geschillen met de toezichthouders, zijn de potentiële verliezen en reputatierisico’s hoger dan ooit.”