Welke advocaat wil nu geen zeeën van tijd besparen op administratie of zoekwerk in registers? Advocatendossier is de nieuwe online totaaloplossing voor de ondersteuning van cliënt- en dossierprocessen, met alle relevante informatie voor de advocaat op één plek.
Businessunit manager Niels Radstake en manager customer care en sales Marleen Achterstraat-Hooijer van ontwikkelaar Dirict vertellen meer over Advocatendossier.
Voor het notariaat ontwikkelde Dirict al Notarisdossier, waar inmiddels ruim honderd notariskantoren gretig gebruik van maken. Met de groeiende bekendheid van Notarisdossier, kreeg het team van Dirict steeds vaker dezelfde vraag van geïnteresseerde advocaten: “Kunnen wij daar ook mee werken?”
Niet direct met Notarisdossier zelf dus, maar wel met het gloednieuwe soortgelijke systeem Advocatendossier. “Het notariaat en de advocatuur zijn weliswaar aanpalende beroepen, maar er zijn ook veel verschillen: een soortgelijk systeem voor advocaten vergt een ander DNA,” aldus Niels Radstake. “Daarom hebben we de samenwerking gezocht met vier advocatenkantoren om de applicatie geschikt te maken voor de advocatuur, dit met behulp van de nieuwste webtechnologie.”
Mijlpaal
Inmiddels is Advocatendossier klaar voor gebruik; een mijlpaal die het werk van advocaten op meerdere fronten veel makkelijker zal maken. Maar wat is het nu precies? Marleen Achterstraat-Hooijer geeft meer uitleg: “Advocatendossier is een legal practice management systeem. Een totaaloplossing waarin software voor CRM, tijdschrijven en facturatie is gecombineerd. Daarnaast bevat het systeem koppelingen met alle relevante basisregisters, zoals het Handelsregister van de KvK, het Kadaster, het insolventieregister en het CCBR. Je kunt tegelijkertijd checks op al deze databanken instellen, zodat benodigde gegevens automatisch worden opgevraagd.”
Verder is het zeer eenvoudig om binnen Advocatendossier veelgebruikte software als SharePoint, Outlook en Office365 te integreren, zodat agenda en e-mail integraal deel uitmaken van het systeem. “Heel belangrijk,” zegt Radstake hierover. “Het werkt zo dat alle documenten die een advocaat in Advocatendossier heeft gemaakt, direct zichtbaar zijn in SharePoint. Zo worden wijzigingen in een document, of die nu op de laptop of een smartphone worden aangebracht, meteen gesynchroniseerd. Een onmisbare functie voor advocaten, die veel op pad zijn en geregeld doorwerken terwijl ze onderweg zijn. Zo heb je altijd de beschikking over alle relevante stukken, op ieder apparaat.”
Niet alleen is deze slimme bundeling van functionaliteiten en koppelingen uniek, een bijkomend voordeel is flexibiliteit. Advocatendossier is namelijk in te richten volgens de wensen van een advocatenkantoor. Achterstraat-Hooijer: “Je kunt bijvoorbeeld zelf kiezen hoe je de SharePoint-integratie wilt instellen, of hoe de mappenstructuur eruit komt te zien. Ieder kantoor kan zulke instellingen voor zichzelf bepalen.”
“Advocatenkantoren kunnen immers enorm van elkaar verschillen,” vult Radstake aan. “Tien advocatenkantoren zullen tien verschillende werkprocessen hebben. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat Advocatendossier iedere werkwijze flexibel kan ondersteunen.”
Kruisbestuivingen
Een volgende stap is om meer kruisbestuivingen te realiseren als het gaat om de afzonderlijke functionaliteiten voor advocaten en notarissen, vertelt Radstake. “Meerdere functionaliteiten die we specifiek op verzoek van advocaten hebben ontwikkeld, blijken ook in trek te zijn bij notarissen. Zo hebben we voor advocaten diverse tariefstructuren ingebouwd in de facturatiemodule, die inmiddels ook beschikbaar zijn in Notarisdossier en meteen veel worden gebruikt. Voor de verdere doorontwikkeling hopen we dat beide beroepsgroepen op een soortgelijke manier van elkaar kunnen profiteren.”
De samenwerking met advocatenkantoren is kortom onontbeerlijk bij het uitwerken van zulke functies, weten Radstake en Achterstraat-Hooijer als geen ander. “Wij bouwen de software immers niet voor onszelf, maar voor onze klanten. Wij kunnen wel voor hen bedenken wat zij nodig hebben, maar liever horen we het van henzelf.”
Advocatenkantoren die zich nu aansluiten bij Advocatendossier, krijgen de kans om bij te dragen aan de verdere verbetering van het systeem. Radstake: “Zij hebben invloed op de ontwikkeling om Advocatendossier nog beter aan te laten sluiten op de dagelijkse advocatenpraktijk. Het voordeel om er vroeg bij te zijn, is dus evident. We nodigen kantoren die samen met ons willen optrekken dan ook van harte uit om kennis te maken.”
Neem contact op voor een kennismakingsgesprek:
Marleen Achterstaat-Hooijer, 06 3807 0670 of marleen@dirict.nl
Advocatendossier ondersteunt het totale cliënt- en dossierproces. Zowel efficiënter als cliëntgerichter werken met de modernste webtechnologie. Gebruik maken van innovatie zonder in te leveren op functionaliteit, dat zijn de voordelen van Advocatendossier.