Steeds meer advocatenkantoren ontdekken de zakelijke kansen van een eigen kanaal op videowebsite YouTube. Wie helemaal bij de tijd is en dat wil laten merken aan (potentiële) cliënten, deelt gratis nuttige juridische kennis in zo mooi mogelijk ogende filmpjes. Al is het volhouden en doorzetten hiervan nog wel eens een probleem.
Door Joris Rietbroek
Onder meer de Amsterdamse kantoren Unger Hielema, Bosselaar & Strengers en het in maart opgerichte Taghavi en Musch Advocaten plaatsten onlangs respectievelijk talkshowachtige webinars, een luchtig animatiefilmpje over civiele procedures en een juridisch minicollege over de leegstandwet op YouTube. Jawel, er zijn veel meer advocatenkantoren te vinden die de afgelopen jaren vol goede moed een YouTube-kanaal oprichtten, maar een tijdje klikken langs het aanbod van Nederlandse juridische ‘channels’ leert dat volhouden lastig kan zijn. Vaak is er na de plaatsing een enkel portret van een eigen advocaat of een korte bedrijfsfilm al maanden geen leven in de brouwerij meer geweest.
Dat willen Walleh Taghavi en Robin Musch – die in het verleden bij onder meer Clifford Chance, Simmons & Simmons en Baker & McKenzie werkten – beslist anders gaan doen. Ze kondigden vorige week niet zonder bombarie het kersverse videokanaal van Taghavi en Musch Advocaten aan. Naar eigen zeggen ‘breken ze de juridische markt voor ondernemers open’. Grote woorden, maar ze trokken al de aandacht van onder meer BNR met hun videokanaal, waarop ze juridische minicolleges over uiteenlopende onderwerpen geven, die ondernemers bovendien zelf kunnen aanvragen.
Interactief
Interactiviteit, daarmee willen Taghavi en Musch zich onderscheiden van de rest. “Op een creatieve, eigentijdse manier de ondernemer bijstaan, dat was vanaf de oprichting van ons kantoor een van onze uitgangspunten,” vertelt Taghavi. “Er zijn natuurlijk wel meer advocaten die filmpjes maken, dat is niet nieuw, maar we denken wel de eersten te zijn die social media op zo’n manier inzetten dat de ondernemer mag bepalen waar onze video’s over gaan. Het vernieuwende zit hem in de interactie.” Als voorzetje staat er inmiddels een eerste minicollege over de leegstandwet online, dat verhuurders een beknopt overzicht geeft van de actuele regels en wijzigingen. Een bewust gekozen onderwerp, erkent Taghavi. “Juist omdat de kranten zo bol staan van de ontwikkelingen op de woningmarkt en er net weer huurregels veranderd zijn, iets dat je perfect kunt uitleggen in zo’n minicollege.”
De door ondernemers aan te dragen onderwerpen moeten wel wat algemeen van aard zijn, onderstreept Taghavi: “Uit onze directe omgeving kregen we al een vraag over een heel specifiek soort patent. Daar willen we wel iets mee doen, maar dan zullen we het onderwerp iets breder moeten trekken. Iemand anoniem helpen met heel specifieke informatie, dat zal niet gaan.” Daarom zijn de videocolleges in het gunstigste geval natuurlijk een opstapje naar de werving van meer clientèle. “Uiteraard nodigen we mensen die naar aanleiding van een minicollege een legal opinie nodig hebben, graag uit op kantoor,” zegt Taghavi. “De komende tijd moeten we bekijken hoe succesvol ons initiatief wordt, maar we begrijpen wel dat je soms iets moet ondernemen zonder dat er direct iets tegenover staat.”
Angstig
Dat is ook precies het idee van Jana Penkoski van Unger Hielkema, dat met de lancering van een nieuwe bedrijfswebsite in mei videoportretten van alle advocaten op YouTube zette. Ook publiceert het kantoor op het YouTube alle webinars die worden gefilmd voor de Magna Charta News Room, een initiatief van de Academie van de Rechtspraktijk, die zo voor iedereen gratis toegankelijk zijn. Overigens zit daar ook een filmpje over de veranderde leegstandwet tussen. “Soms moet je als een soort lokkertje kennis weggeven voordat er mensen bij je aankloppen”, zegt Penkoski. “Daarbij is het echt iets van deze tijd om jezelf op deze manier te laten zien.”
Voor de webinars kiest Unger Hielkema zelf zo actueel mogelijke onderwerpen die zich lenen voor een diepgaander behandeling op YouTube. Daarnaast is het kantoor meer dan ooit actief op Twitter en LinkedIn en bloggen advocaten op de eigen website. “Het is voor ons nog wat aftasten wat mensen aanspreekt, daar spelen we nog volop mee. Sommige medewerkers waren er eerst nog wat angstig, maar ik heb de indruk dat iedereen het intussen erg leuk vindt.” Of de YouTube-webinars van de afgelopen maanden ook daadwerkelijk voor nieuwe klandizie hebben gezorgd, durft Penkoski niet te zeggen. “Resultaat zie je niet direct, dat kost tijd. We zijn er hoe dan ook van overtuigd dat dit de nieuwe manier van communiceren is.”
‘Geen geschikt medium’
Niet ieder kantoor dat zich gretig op YouTube stortte, ging er ook even fanatiek mee verder. GMW Advocaten in Den Haag publiceerde bijna een jaar geleden enkele video’s met creatieve links tussen schilderijen van Hollandse Meesters en het recht, maar daarna bleef het stil. “Dat is iets dat we weer gaan oppakken”, zegt de woordvoerster van het kantoor. “Het idee van die minicolleges heeft dat wel getriggerd en toevallig denken we net na over een nieuwe bedrijfsfilm.”
Berkel Bosveld Slager in Rotterdam zette een reeks bedrijfsvideo’s online bij de lancering van een nieuwe website een jaar geleden, maar daar blijft het vooralsnog bij. Kennisoverdracht vindt wel plaats via een blog op de website. “We vinden YouTube eigenlijk niet zo’n geschikt medium voor een advocatenkantoor,” zegt Cees Berkel. “Het is zo’n open bron waar iedereen maar van alles neer kan zetten. Dat past volgens mij niet binnen het kader van integriteit dat bij een advocatenkantoor hoort.”
Taghavi en Musch: minicollege over de leegstandwet.
Unger Hielkema over de leegstandwet.
Bosselaar & Strengers: de civiele procedure.