Bij Bjorn Schipper gaan werk en privé naadloos in elkaar over. Als ‘advocaat van de nacht’ komt hij in de beste clubs en op de meest trendsettende festivals. Zo ging hij net zoals de Obama’s naar South by Southwest in Austin. “Een catwalk met hipsters, lekker over the top.”
Door Patricia Jacob
Bjorn Schipper houdt kantoor in de A’DAM Tower aan het IJ, pal naast het EYE Filmmuseum. Zijn nonchalant chique counter office op de negende is te bereiken via een lift met draaiende discobol bovenin. Als ik uitstap en naar zijn kantoor loop, kom ik eerst langs een kamer met vintage loungestoelen en een draaitafel. Een treffende setting voor iemand die werkt voor producers, clubs, dj’s en festivals.
In 1988, Schipper was toen tiener, kwam de house op. Hij maakte toen cassettebandjes van dj-sets die hij op de radio hoorde. Toen hij ging studeren in Amsterdam ontdekte hij het nachtleven: de IT, de Escape, Marcanti Plaza. Clubs in Berlijn, op Ibiza, in Amerika en Italië volgden. “Ik moest álles zien en meemaken. Ik ga nog steeds uit, maar sta er relaxter in. Ik voel die dwang niet meer, maar wil wel de muzikale prikkels. Het uitgaan is een verlengstuk geworden van het werk dat ik doe. Een luxe!”
Ik spreek hem net voor zijn vertrek naar Dekmantel Selectors. Op dit festival in Tisno (Kroatië) steken dj’s elkaar de loef af met de mooiste onontdekte muziek op vinyl. “Geen sets van een uur, maar urenlang draaiwerk. Klanten van mij organiseren het. Ik ben bij de zakelijke voorbereidingen betrokken geweest. Er komen veel mensen met wie ik werk, van artiesten tot boekingsagenten. Handen schudden, biertjes drinken, samen luisteren naar te gekke muziek.”
Rauw stappen
En, guess what? In oktober is het weer raak. Dan start namelijk het Amsterdam Dance Event (ADE). Tijdens dit platform voor de elektronische muziek treden 2.200 internationale artiesten op in Amsterdamse clubs. Als huisadvocaat van ADE is Schipper hier nauw bij betrokken. Hij zal gasten happening clubs laten zien en paneldiscussies over juridische onderwerpen leiden.
In de muziekwereld wemelt het van beurzen zoals ADE, een mix van conferentie en festival. “Soms kan ik daar workshops of panels volgen waarmee ik punten kan scoren voor mijn postacademische opleiding.”
Cannes heeft zo’n beurs, Berlijn had er eentje: Popcomm. “Ik ging er jaren standaard heen. Na het serieuze deel, lekker stappen. Berlijn was en is een fantastische stad, vooral qua nachtleven. Er is nog zo veel ruimte. Dan wordt er weer een fabrieksgebouw gekraakt, dan weer een oude centrale. Feesten op locaties met een rauw randje, heel tof.” Dit jaar sloeg hij de dance-gerelateerde beurs in Miami over en ging hij in maart, net zoals de Obama’s, naar het trendsettende film-, technologie- en muziekfestival South by Southwest in Austin, Texas.
Over the top hip
“South by Southwest duurt drie weken. Ik was er in de laatste week, de muziekweek. Ik ging er voor de tweede keer heen omdat ik me weer wilde laten prikkelen door muziek in de breedte, van hiphop tot pop-rock. Het festival trekt muziekliefhebbers, professionals uit de muziekindustrie en mensen uit de periferie daarvan, fiscalisten en advocaten zoals ik.”
Schipper deelde in Austin een Airbnb-huis met klanten van hem, de organisatoren van het Amsterdamse hiphopfestival Appelsap. Zij waren daar onder meer om artiesten te spotten die ze naar Appelsap zouden kunnen halen. “Ze kenden het programma van buiten en wisten precies wie ze wilden zien. Echte muziekkenners zijn het. Ik liet me graag door hen leiden. Op de fiets, oordoppen in en zonnebril op, gingen we van optreden naar optreden. De artiest die me dit jaar het meest is bijgebleven is zanger Anderson.Paak. In Austin was hij al hot, maar inmiddels is hij op de grote zomerfestivals door het dak gegaan. Als geluidenfreak heb ik meer op zijn geluid gelet dan op zijn teksten. Hij heeft een geluid met een goede flow; hiphop, soul, jazz. Een authentieke gast.”
Tijdens South by Southwest is Austin een lappendeken van podia. Gevestigde en opkomende artiesten treden op in kerken, wasserettes, noem maar op. Een deel van de hotste optredens in de stad vinden plaats in het Hype Hotel of Fader Fort, bijzondere locaties aan de rand van de stad, naast een spoorlijn. Schipper had de mazzel dat hij via zijn klanten “de juiste polsbandjes kreeg, tot die van goud aan toe”. Dus kon hij onder anderen naar Anderson.Paak en liep hij vorig jaar backstage Miley Cyrus tegen het lijf. “Ik heb buiten nog een tijdje op een muurtje gezeten. Kijken naar de mensen op de strip tussen het Hype Hotel en Fader Fort. Een catwalk met hipsters, lekker over the top.”
Netwerken op slippers
Of Austin altijd een ‘open oase’ is in het oerconservatieve Texas, weet Schipper niet. Maar wat hij wél weet is dat de stad ‘heel vrij’ voelde tijdens South by Southwest. “Iedereen vierde het leven. Overal zaten mensen te drinken en te eten. In de tuinen tussen de hoogbouw in, bij de vele foodtrucks. Texas associeer ik met Bush; dat niets mogelijk is. Maar ik heb er juist ervaren dat alles kan. Er was ook zo enorm veel te doen. Zo was Michelle Obama er met Missy Elliott om haar Let Girls Learn-initiatief toe te lichten. Ik ben naar concerten geweest en heb paneldiscussies bijgewoond, zoals over de rechtenkwesties waar online-muziekplatforms als SoundCloud of Mixcloud tegenaan lopen.”
Hij wil nog altijd een keer naar Tokio. “De cultuur is totaal anders, het eten, de kledingstijl. Bij de Japanners die ik op festivals zie, lijkt het wel alsof ze uit een andere wereld zijn gezweefd. Mooi om te zien. Ik ben benieuwd naar de nightlife culture in Tokio.”
Bjorn Schipper is oprichter van Schipper Legal. Dit nichekantoor adviseert spelers in de ‘creatieve nachtindustrie’ over hun IE-rechten.