De bekende strafrechtadvocaat Peter Schouten en dj Ian Storm hebben de handen ineen geslagen en een muzieknummer gemaakt met behulp van artificial intelligence (AI). Een deel van de rechten van het nummer wordt vrijdag geveild, de opbrengst gaat naar het goede doel.
Het nummer, Between the lines (sometimes), is door Schouten en Storm voor het label Storm Music gemaakt. Een deel van de rechten zullen deze week worden geveild. Met de opbrengst worden dakloze mensen geholpen met een snelle interventie als zij op straat komen te staan.
Schouten heeft een stichting, Team Thomas, waarmee hij zich inzet voor dak- en thuislozen in de regio Breda. Ieder jaar organiseert hij in Breda een barbecue voor deze mensen, het eten en drinken wordt gesponsord door zijn advocatenkantoor. Vorig jaar werd tijdens de barbecue de opbrengst van de veiling van een schilderij van Peter R. de Vries verdeeld onder de aanwezigen, ‘zodat ze een extraatje hadden’.
Nieuwe actie
Dit jaar komt Schouten dus met een nieuwe actie; een dancenummer in samenwerking met dance-artiest Ian Storm. Storm is een Nederlandse artiest met tweehonderd miljoen streams op Spotify en ruim twintigduizend volgers op Instagram. De stemmen zijn gegenereerd door AI. Ook Schouten zelf is halverwege het nummer te horen.
Schouten betitelt de ‘sound van de song’ als ‘het geluid van het moment’. Verder meent Schouten dat hij en de dj de eerste artiesten zijn die het hebben aangedurfd om AI-vocals te gebruiken. Volgens hen zal de luisteraar geen verschil horen tussen de elektronisch gegenereerde stem en echte menselijke zang. “Daarom denk ik dat de opbrengst van de veilig van vorig jaar ver wordt overschreden,” aldus de Bredase strafrechtadvocaat.
Schouten verwacht ongeveer een ton op te gaan halen met de het nummer. De winnaar van de veiling mag zich producent van het nummer noemen, en zal dan ook een deel van de opbrengsten van het nummer kunnen gaan innen. Een miljoen streams op Spotify levert in Nederland gemiddeld vierduizend euro op. Het minimumbod voor de veiling is vierduizend euro, wat de winnaar twintig procent van de rechten oplevert. Na vijf miljoen streams is de winnaar dus uit de kosten.
Opbrengst
Het geld dat de veiling opbrengt wordt ook dit jaar verdeeld onder de ongeveer honderd dak- en thuislozen die de barbecue bezoeken. Bovendien wordt dertig procent van de opbrengsten van Storm Music aan Team Thomas gedoneerd, om hun vrijwilligerswerk te steunen. De resterende vijftig procent van de opbrengsten zullen worden verdeeld onder de artiest, het label en de overige producenten.
Bieden op de rechten van het nummer kan hier