Een advocaat van NautaDutilh heeft op vrijdagavond 9 oktober een tas met vertrouwelijke stukken over DSB-bank in een taxi laten liggen. De advocaat trad op voor De Nederlandsche Bank.
Toen de de advocaat dit op zaterdag ontdekte, heeft hij dit direct aan DNB gemeld. DNB heeft de vermissing van de tas toen aan de politie doorgegeven. De chauffeur van de taxi heeft in het weekeinde getracht de eigenaar van de tas te achterhalen, wat op maandag lukte.
De taxichauffeur heeft na telefonisch contact de tas bij de advocaat terugbezorgd, aldus een woordvoerder van het kantoor. Enkele dagen nadat de adviseur de tas was vergeten, lekte via de media uit dat DNB werkte aan een noodregeling voor DSB. Kort daarna trokken DSB-klanten hun spaargeld massaal terug.
NautaDutilh zegt ervan overtuigd te zijn dat, mede gelet op de stukken die zich in de tas bevonden, dit incident niet tot de publicatie over de noodregeling heeft geleid. Volgens de woordvoerder van het kantoor publiceerde een landelijke krant een artikel over zaken die niet uit de stukken in de tas af te leiden waren.
Volgens NautaDutilh heeft de advocaat met de taxichauffeur gesproken toen hij de tas maandag kwam afleveren. Uit de toelichting die de chauffeur gaf, kreeg de advocaat “de stellige indruk dat de taxichauffeur te goeder trouw gehandeld heeft”.
Ook met het oog op de wijze waarop geprobeerd is de tas terug te bezorgen, is NautaDutilh ervan overtuigd dat er met de inhoud van de tas niets gebeurd is in het weekeinde. Hoewel het advocatenkantoor het incident betreurt, wijst de woordvoerder erop dat de Rijksrecherche geen aanleiding heeft gezien om naar aanleiding van deze gebeurtenis nader onderzoek in te stellen.