In plaats van elkaar in de haren te vliegen over tarieven, zoals de notarissen vandaag de dag doen, kan men beter kijken wat je in tijden van recessie kunt doen aan acquisitie. Het ondernemerschap en het vinden van business is moeilijk, maar zeker ook heel uitdagend.
Er vlogen brieven naar de KNB, en het jaarcongres werd onlangs bijkans ‘gegijzeld’ om te pleiten voor bodemtarieven voor notarissen. Het zal op weinig sympathie stuiten bij het grote publiek. In de goede tijden waren de (goede) tarieven ook geen probleem, dan kun je nu moeilijk gaan klagen. En natuurlijk moeten professionals, zoals notarissen en advocaten, in barre tijden hun professionaliteit meer dan ooit bewaken. Dat is best lastig, maar het is niet anders. Het ware bij onze broeders beter geweest de energie voor dit soort brieven te benutten voor positievere acties. Dat was ook beter geweest voor de uitstraling naar de buitenwereld.
In de VS, bij onze Amerikaanse advocaten vrienden, zijn daarvan goede voorbeelden te vinden. Daar is bijvoorbeeld het boek How Good Lawyers Survive Bad Times verschenen. Kijk, daar heb je wat aan. Deel 2 van het boek bestaat uit tips voor management en marketing in een recessie en deel 3 geeft tips voor betere, snellere en goedkopere werkwijzen met behulp van nieuwe technologie.
Opvallen
Het is een mooi moment om na te denken over hoe je kunt opvallen zonder al te veel kosten te maken. Is het een idee om eens een blog te starten? Of zou je iets kunnen twitteren? Of eens gaan oefenen met www.smartdraw.com om mooie plaatjes te maken ten behoeve van illustraties bij een kort geding-pleitnota of om uw site te upgraden? Er is zelfs een speciale smartdraw legal edition! Of gaat u een eigen Nederlandse smartdraw ontwerpen ten behoeve van uw cliënten? Of zet u uw zelf ontworpen ‘beslisboom’ voor een arbeidszaak op internet?
Er komt tenslotte steeds meer gratis info beschikbaar voor potentiële cliënten. Waarom zou u dan niet de eerste in zijn die bewust meer info op uw site plaatst? Je kunt een trend maar beter starten, dan slechts meeloper te zijn. Natuurlijk is het zo, dat je niet aan veel innovatie toekomt als je tot over je oren in het werk zit. Misschien is het iets voor de M&A-jongens en meisjes om hun creativiteit daar eens voor aan te wenden?
De straat op
Maar u kunt natuurlijk ook voor de ouderwetse manier kiezen, en dat is gewoon de straat op gaan. Bedenk wel: ‘it’s all about numbers’. U zult veel mensen moeten bezoeken om er één echt contact aan over te houden.
Als u bedrijfsjuristen gaat bezoeken, is het misschien goed om er wat rapporten over onderzoek onder bedrijfsjuristen op na te slaan. De bedrijfsjuristen hebben namelijk nog wel wat klachten over de advocatuur. Het Houthoff onderzoek 2009 onder bedrijfsjuristen is nog niet (volledig) beschikbaar voor externen, maar het onderzoek van 2008 wel. En daar staat ook veel informatie in.
Er is ruimte als u creatief bent. Met name als u creatief met tarieven om kunt gaan, en daarmee bedoel ik nu niet perse een laag tarief. Een bedrijfsjurist heeft eens een soort wedstrijd uitgeschreven voor het advocatenkantoor dat een hoger uurtarief wilde gaan declareren dan ze gewend waren. Natuurlijk was er wel een ‘catch’; dat hogere uurtarief mocht gedeclareerd worden als men voor een bepaalde deadline het werk al klaar had. Met andere woorden; nog efficiënter werken werd beloond met een hoger uurtarief. Leuk bedacht.
U kent het gezegde; onder druk wordt alles vloeibaar. Dat geldt ook voor het uitvoeren innovatieve ideeën. En daar is een tekort aan in de advocatuur.
Christ’l Dullaert, Le Tableau B.V.