De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een handhavingsverzoek van SRK om op te treden tegen de Orde van Advocaten (NOvA), voor nu afgewezen. SRK wil bereiken dat haar advocaten in loondienst via het label BrandMR ook niet-verzekerden mogen bijstaan. Dit druist in tegen enkele advocatenregels.
Rechtsbijstandsverzekeraar SRK stapte half november naar de consumentenwaakhond, nadat was gebleken dat haar advocaten geen rechtsbijstand mogen verlenen aan niet-verzekerde rechtzoekenden.
Volgens de artikelen 5.9 en 5.11 uit de Verordening op de advocatuur (Voda), die gaan over de toegestane dienstverbanden van een advocaat, moet een organisatie een bestuur bestaande uit advocaten hebben om ook te mogen werken voor niet-verzekerden. SRK, dat zo’n bestuur niet heeft, ervaart deze regelgeving als onnodig belemmerend en stelt dat zulke regels in strijd zijn met het mededingingsrecht.
De NOvA bekijkt echter momenteel of deze regelgeving aanpassingen nodig heeft, zo is gebleken uit een eerste inventariserend onderzoek van de ACM. ‘Zij doet dit in breed perspectief, dat wil zeggen inclusief de problematiek van de alternative business structures (niet-advocaten als aandeelhouders) en de samenwerking met andere beroepsgroepen,’ zo staat in het voorlopige besluit van de ACM. ‘De NOvA is zich bewust van veranderende marktomstandigheden en voelt zich verantwoordelijk om regels bij de tijd te houden.’
Volgens de consumentenwaakhond zal het college van afgevaardigden zich eind maart – of uiterlijk eind juni – buigen over de vraag of de regels moeten worden aangepast. Minister Dekker voor Rechtsbescherming, die enthousiast is over initiatieven als BrandMR, heeft recent aangeven dat de NOvA snel met een besluit moet komen. Daarom vindt de ACM het op dit moment niet zinvol om een verder handhavingsonderzoek te beginnen. ‘Een eventueel optreden door de ACM op dit moment is niet doeltreffend noch doelmatig.’
Het betreft een voorlopig besluit: als de situatie wijzigt – en de NOvA niet snel met een besluit komt –, kan de ACM alsnog besluiten om de zaak te onderzoeken.
Peter Hoitinga, marketingdirecteur van BrandMR, klampt zich vast aan het voorlopige karakter van het ACM-besluit. “Dit doen ze omdat de Orde aangegeven heeft op korte termijn met een oplossing te komen,” zegt hij in een reactie. “Voldoet deze oplossing niet, dan kunnen ze alsnog ingrijpen. We kunnen gelukkig nog heel veel en zullen ook niet lijdzaam op de NOvA wachten. Op het moment worden onze klanten geholpen door onze ervaren juristen, al zouden we natuurlijk graag ook onze advocaten inzetten.”