Notariskantoren zijn niet langer verplicht om een accountantsverklaring bij de kwartaalcijfers mee te leveren. Dat bevestigt de notariële toezichthouder – het Bureau Financieel Toezicht (BFT) – op de eigen website na ferme kritiek uit het notariaat. ‘Hiermee wordt een aanzienlijke administratieve lastenverlichting voor het notariaat bereikt,’ aldus het BFT.
De toezichthouder had de sinds 2008 geldende verplichting voor notarissen in september vorig jaar al tijdelijk opgeschort. De aanleiding hiervoor was een uitspraak van de bestuursrechter, die oordeelde dat de verplichting om een accountantsverklaring te overleggen onvoldoende basis heeft in de Wet op het notarisambt (Wna). Daarnaast was er veel kritiek vanuit het notariaat op de verplichting, die voor kantoren extra kosten en administratieve lasten met zich meenam. Bovendien leverden de vele aanvragen voor een ontheffing van deze verplichting een forse belasting op voor zowel het BFT als de notariskantoren.
Het doel van de nu afgeschafte verplichting was altijd ‘het verkrijgen van integere cijfers’ en verdere bewustwording van notarissen over nut en noodzaak van een volledige financiële administratie, aldus het BFT. ‘De integere cijfers zijn nodig om tijdig tekorten op de derdenrekening te kunnen signaleren en tevens snel te kunnen onderkennen, wanneer een kantoor in een financieel kwetsbare situatie zit.’
Dit doel is inmiddels wel bereikt, geeft het BFT aan. Er zijn namelijk minder gevallen bekend waarbij bijvoorbeeld de kwartaalcijfers achteraf onjuist bleken, maar pas nadat er al een (onnodige) toezichtsanctie of kantoorcontrole was opgestart. De bijkomende negatieve ‘bijeffecten’ maken nu dat de toezichthouder de algehele verplichting definitief afschaft.
Wel gaat het BFT nog onderzoeken of in individuele notariskantoren in specifieke situaties alsnog kunnen worden verplicht om een samenstellingsverklaring te overleggen. Dit gebeurt in samenwerking met de KNB: de verhoudingen zijn klaarblijkelijk iets verbeterd nadat de ledenraad van de notariële beroepsvereniging afgelopen zomer nog scherpe kritiek uitte op het BFT, dat ‘niet deskundig, niet effectief en bureaucratisch’ zou optreden. Ook werd het BFT ‘regelgeving zonder wettelijke basis’ verweten, waardoor notariskantoren kampen ‘met hoge administratieve lasten die onnodig veel tijd en geld kosten.’
Volgens het BFT is de communicatie met de KNB inmiddels verbeterd. De besturen komen vanaf nu minstens drie keer bij elkaar voor overleg, waarbij de directies van beide organisaties de agenda voorbereiden.