In onzekere tijden probeert men te ontdekken hoe lang de onzekerheid gaat duren. Er wordt dus meer literatuur geraadpleegd, en ook websites als Advocatie.nl kunnen zich in stijgende bezoekersaantallen verheugen. Men kan dat zien aan de website statistieken. Maar wat moeten we nu doen? Wat is de juiste strategie? Kansen pakken?
Ernst & Young liet in januari van dit jaar driehonderd topmanagers vragen wat hun strategie was in deze tijden van recessie. Het kwam er simpelweg op neer dat men bezig is te overleven, en dat men sneller, flexibeler en goedkoper wil kunnen werken. Bezuinigd wordt er op marketing en sales, onderzoek en op strategische acquisities.
Maar weinigen zijn bezig met de eventuele kansen die de financiële crisis biedt. Hoewel er niet een vergelijkbaar onderzoek in de advocatuur is gedaan, zeggen berichten uit de markt mij dat het bij de advocatuur niet veel anders is. Vooral de hand op de knip en veel ‘niet doen’, zoals het sponsoren van feesten en bijeenkomsten, adverteren en vergaderen buiten de deur. Verder maar even niemand aannemen, tenzij goudhaantje voorbij komt.
Psychologie
Wij deden het goed en zij doen het fout! Uit de psychologie komt deze kennis over de vertekening van het zelfbeeld, ofwel zelfbedrog. Mensen hebben de neiging om positieve gebeurtenissen toe te schrijven aan hun eigen kunnen, terwijl we het aan de situatie wijten als we falen. Ook de neiging om op zoek te gaan naar informatie die een bestaand beeld bevestigt, is een vorm van zelfbedrog. En de laatste wijsheid uit de psychologie: mensen hebben de neiging om de invloed van een persoon op een gebeurtenis te overschatten, en die van omstandigheden te onderschatten. Het is maar een selectie van denkwijzen die ons zelfbeeld (ver)vormen.
Over een paar jaar: de succesverhalen
Omdat niemand weet wat de duur van de recessie is en wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn, kan ook nog niemand succesverhalen vertellen. Die komen pas over één of twee jaar. Dan pas zal blijken wie de juiste beslissingen heeft genomen.
Maar gelet op ons vertekende zelfbeeld, zullen diegenen die geluk hebben gehad natuurlijk zeggen dat zij het juist zagen en de juiste beslissingen namen.
Het is net een beetje als de handel in aandelen. U kent het verhaal van de aap. Die doet het op de aandelenmarkt gemiddeld net zo goed als de beleggingsspecialisten van de grote banken. Die laatsten handelen met inzicht in de markt. De aap heeft soms geluk en soms pech.
Christ’l Dullaert, Le Tableau. Wilt u reageren: dullaert@letableau.nl