De rol van de moderne juridische afdeling binnen publieke of private organisaties ontwikkelt zich gestaag van brandjes blussen naar meedenken op strategisch niveau. De jury was op zoek naar in-house legal counsel, afdelingen of initiatieven die zich in deze zin hebben onderscheiden. En die hebben ze gevonden!
Fotografie: Bart van der Putten
Steeds vaker gebruiken juristen nieuwe technologieën in hun werk. Advocatenkantoren hebben doorgaans ruime budgetten om daarin te investeren. Juridisch werk is immers hun kernactiviteit. Bij juridische afdelingen is dat niet het geval. Vandaar dat hun bestedingsruimte beperkter is en ze nog slimmer en efficiënter met hun geld moeten omgaan. En dat begint met het kiezen van het juiste personeel. Juristen die affiniteit of ervaring hebben met (nieuwe) technologieën, hebben een streepje voor. Op de juridische afdelingen van de drie genomineerde bedrijven – Aalberts N.V., Albert Heijn en Signify – lopen zulke ‘hybride medewerkers’ rond.
Aalberts zoekt het niet zozeer in AI, als wel in virtual reality (VR). Om meer kennis te krijgen over integriteit kunnen trainees inloggen op een training van de VR Integrity Academy. Via een VR-spel hoppen ze vervolgens van het ene in het andere levensechte scenario en leren zij ondertussen wat integer handelen inhoudt, een van de kernwaarden van het bedrijf. Voor zover bekend, is deze trainingsmethode voor compliance-onderwerpen uniek in Nederland. Met deze methode maakt Aalberts complexe juridische materie op een speelse manier begrijpelijk. Bovendien is de methode bijzonder effectief en kan die toepast worden op ontelbare onderwerpen: duurzaamheid, veiligheid, techniek. Een pionier als Aalberts verdient het daarom volgens de jury om als winnaar uit de strijd te komen.
Het scheelt of je klassikale lessen volgt, e-trainingen doet of leert via VR. Uit onafhankelijk onderzoek van PWC (2022) blijkt dat je met VR bijna vier keer sneller leert. Bovendien herinner je een jaar later nog 80 procent van de training, terwijl dat bij een conventionele training 20 procent is. “Doe je een VR-spel, dan ga je daar helemaal in op. Omdat je drie keer meer ‘emotionally invested’ bent, beklijft de info beter”, zegt Sabine Hoekstra, governance counsel bij Aalberts N.V. Met haar collega Joost de Boer en tech-bedrijf Boldy XR heeft zij een nieuw leerportaal met digitale technologie ontwikkeld: de VR Integrity Academy. Zij kwam hierop nadat een kennis VR had ingezet om jongeren te helpen bij loopbaankeuzes. Sinds april wordt het initiatief binnen het bedrijf uitgerold en zetten steeds meer werknemers een VR-bril op om hun awareness vaninteger handelen te vergroten.
Levensechte scenario’s
Integer handelen is een van de kernwaarden van het internationale technologiebedrijf. Wat dit inhoudt, staat in Aalberts Code of Conduct. Op een online leerportaal, de Aalberts Academy, biedt de onderneming managers en andere key employees digitale integriteitstrainingen aan. De trainingen van de VR Integrity Academy vullen dit e-learning-aanbod aan. Het eerste VR-spel dat ze hebben ontwikkeld, draait om iets dat Aalberts gedragscode voorschrijft: geen oneerlijke mededinging. Zodra een trainee een
VR-headset opzet, komt diegene in een nagebootst Aalberts kantoor, inclusief bijbehorende branding en vormgeving.
Daarna komt de speler in een situatie die in de praktijk zou kunnen voorkomen. “De trainee ontmoet bijvoorbeeld een nieuwe medewerker”, zegt De Boer. “De nieuwkomer blijkt bij de concurrent te
hebben gewerkt en wil een presentatie van zijn oud-werkgever laten zien. Hoe ga je daarmee om? Welke info mag je wel en niet delen?”
Via het goed of fout beantwoorden van vragen hopt de trainee van het ene naar het andere levensechte scenario. De trainee bezoekt onder meer een internationale handelsbeurs en een bruine kroeg waar de trainee in dialogen met concurrenten belandt. “Uiteindelijk belandt elke speler in de gevangenis. Heeft de trainee genoeg goede antwoorden, dan blijft de deur open. Zo niet, dan blijft de deur potdicht.”
Fun
Hoekstra: “Onze VR-training maakt complexe juridische materie op een speelse manier begrijpelijk. Zulke info is doorgaans vrij taai, maar VR maakt leren fun. Voor zover ik weet, is deze trainingsmethode voor compliance-onderwerpen uniek in Nederland. Aalberts hecht aan het opleiden van medewerkers en het delen van informatie. ‘share & learn’ is ook een van onze kernwaarden.” De huidige training bestaat in het Nederlands, Engels en Pools. Binnenkort komen er talen bij, net als nieuwe trainingen. Het volgende
VR-spel zou kunnen gaan over sancties en exportcontrole. “Een belangrijk onderwerp, zeker gezien de toestand in de wereld”, zegt De Boer.
Uitgebreide interviews en portretten van alle Gouden Zandlopers-genomineerden kunt u lezen in de nieuwste editie van Advocatie Magazine, dat grotendeels in het teken staat van de awardshow. Klik op de cover om het magazine te lezen.