Van alle particulieren in het Verenigd Koninkrijk die gebruikmaken van de diensten van advocaten spreekt maar liefst 58 procent een vaste prijs af. Uurtje-factuurtje komt nog maar in 13 procent van de gevallen voor.
Het Britse Legal Services Consumer Panel hield voor het tweede jaar op rij de Panel’s Tracker Survey, met vragen naar consumentenervaringen met de juridische dienstverlening en de houding ten opzichte van advocaten. Eerst werden 1796 willekeurige mensen onderzocht, daarna nog eens 1435 mensen die in de afgelopen twee jaar gebruik hebben gemaakt van juridische diensten.
Uit het onderzoek blijkt dat de consument op de juridische markt meer voet aan de grond begint te krijgen. Meer mensen oriënteren zich uitgebreider op de prijs: 22 procent – tegenover 19 procent vorig jaar – vergelijkt verschillende kantoren voordat ze er daadwerkelijk gebruik van maken. Ze zeggen het ook gemakkelijk te vinden om dat te doen: 57 procent tegen 51 in 2011.
Fixed fee is key feature
Het onderzoek noemt fixed fees een ‘key feature of the market’; men verlangt vaker dan voorheen van een kantoor dat advocaten voor een vaste prijs werken. Vorig jaar betaalde ook al 56 procent van de consumenten een vaste prijs, dit jaar is dat percentage nog met 2 procent omhoog gegaan naar 58 procent. Uurtje-factuurtje maakt maar 13 procent uit van de betalingen aan advocaten.
De Britten lopen voorop met het afstappen van het uurtje-factuurtje. Het gebruik van fixed fees in Nederland staat in vergelijking nog in de kinderschoenen. Toch durft ook hier een enkel kantoor zich te onderscheiden met dit betaalmodel. Tijdens de presentatie van De Stand van de Advocatuur 2012 in maart werd de Gouden Zandloper voor het meest innovatieve alternatieve prijsarrangement uitgereikt aan Endtz & Co, een jong kantoor dat alleen werkt op basis van fixed fees. Het is echter een van de weinige kantoren in ons land die een dergelijke stap heeft gezet.
De zoveelste zaak
Hoewel volgens het onderzoek meer mensen tevreden zijn met de prijs-kwaliteitverhouding – dat percentage steeg van 56 naar 59 procent -, is het vertrouwen in advocaten wel afgenomen; een daling van 47 naar 43 procent. Daarbij wordt wel opgemerkt dat ook andere economische sectoren daaronder te lijden hebben. De tevredenheid met afzonderlijke onderdelen van klantenservice is eveneens gedaald; 5 procent minder mensen dan vorig jaar (respectievelijk 70 en 75 procent) vindt dat ze worden behandeld als individu, in plaats van als de zoveelste zaak.
Elisabeth Davies, voorzitter van het panel, vat de resultaten in het persbericht nog eens samen: “It’s good to see signs of consumers starting to use their buying muscle, although this needs to be just the beginning of a major power shift. Consumers clearly want fixed-fee deals, especially in tough times – and increasingly they are shopping around to get better value for money.”