In de eerste helft van 2023 hebben ruim 340.000 individuen contact opgenomen met het Juridisch Loket, wat neerkomt op een stijging van 22 procent vergeleken met een jaar eerder. Gemiddeld bellen dagelijks vijftienhonderd mensen met juridische vraagstukken.
De meeste vragen zijn gerelateerd aan het arbeidsrecht, zoals ontslag, ziekte en arbeidscontracten. Op plaats twee staat het verbintenissenrecht, zoals vragen over de schuldsanering en betalingsregelingen, en op de derde plaats staat het huurrecht. Opmerkelijk is dat het aantal vragen met betrekking tot aansprakelijkheids- en letselschaderecht met maar liefst 64 procent is toegenomen in vergelijking met het eerste halfjaar van 2022.
In de eerste helft van 2022 belden nog 282.000 mensen naar het telefoonnummer. In een jaar groeide dit aantal naar 340.000, wat neerkomt op een stijging van 22 procent. Ondanks het grotere aantal bellers, daalde de wachttijd: van gemiddeld 21 minuten over heel het jaar 2022, naar gemiddeld vijf tot zes minuten wachten in de eerste zes maanden van 2023.
Kosteloos
Sinds het begin van dit jaar is het voor mensen mogelijk om kosteloos contact op te nemen met het Juridisch Loket. Spoedvragen worden onmiddellijk beantwoord, terwijl voor andere vragen een jurist terugbelt of een afspraak wordt ingepland bij een nabijgelegen Juridisch Loket. Recente onderzoeksresultaten onder degenen die contact hebben opgenomen, wijzen uit dat zij de geboden hulp zeer positief beoordelen, met een score van ruim acht op een schaal van één tot tien.
Niet alleen is het aantal telefoontjes aanzienlijk gestegen, maar ook het aantal mensen dat fysieke locaties van het Juridisch Loket bezoekt, is toegenomen. Bovendien raadplegen steeds meer mensen de website.