Opgericht in 2011 door advocaten van Vallenduuk Advocaten uit Haarlem, bouwde topmarketeer Maurice de Jager samen met hen de website inloopspreekuuradvocaat.nl. Het platform bezorgt advocatenkantoren een continue stroom aan nieuwe cliënten en maakt rechtshulp laagdrempelig.
Dit jaar viert inloopspreekuuradvocaat.nl – ook bekend onder de naam Landelijk Netwerk Gratis Inloopspreekuur Advocaten –haar tienjarig jubileum. In een interview met Maurice de Jager legt hij uit waarom dit concept al zo lang een succes is.
De Jager: “Het idee is simpel. Ons platform biedt een overzicht van advocatenkantoren die een gratis juridisch inloopspreekuur aanbieden. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een landelijk dekkend advocatennetwerk waar jaarlijks zo’n 25.000 rechtzoekenden geholpen worden via de juridische inloopspreekuren van de ruim negentig aangesloten advocatenkantoren. Zowel kleine als middelgrote kantoren doen met ons mee.
Honderden advocaten zetten zich wekelijks in bij de afhandeling van de juridische vragen die via het platform binnenkomen. Niet alleen levert hen dit zaken op, maar ze tonen hiermee ook hun sociale betrokkenheid bij de juridische problematiek van de Nederlandse samenleving. Het gaat erom dat een rechtzoekende snel en professioneel geholpen wordt en dat toegang tot rechtshulp laagdrempelig blijft.
De advocaten zoeken samen met de cliënt naar een oplossing van hun probleem. Geen zaak? Fijn voor de cliënt, hij of zij komt vanzelf terug op het moment dat zich een nieuw juridisch probleem voordoet. Bovendien wordt een goed geholpen cliënt vaak de beste ambassadeur.”
Collectiviteit is onze kracht
Een van de succesfactoren van het netwerk is de collectieve marketing voor het gratis juridische inloopspreekuur, die voor de aangesloten kantoren wordt verzorgd. De online concurrentie op de juridische markt blijft immers in beweging en zowel advocatenkantoren als rechtsbijstandsverzekeraars moeten tegen elkaar opbieden om de beste online posities te realiseren op zoekmachines zoals Google om aan nieuwe cliënten te komen.
De Jager: “Of je moet continu investeren in een slimme content-strategie om goed gevonden te worden en dat kost een hoop tijd, geld en expertise. Want sta je niet in de top drie van een zoekmachine, dan tel je als kantoor eigenlijk niet mee. Door gezamenlijk het gratis juridisch inloopspreekuur te promoten, bieden de kantoren niet tegen elkaar op. Want dat is wat bijvoorbeeld Google ons graag laat doen. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Inloopspreekuur Advocaat’? Dan staat het platform op positie 1. Daarnaast verwijzen veel kantoren cliënten naar elkaar door, indien er een aanmelding komt die niet binnen de expertise van het kantoor valt. Het belang van de rechtzoekende is leidend.”
Tevreden advocaten en tevreden cliënten
Het platform meet ook de tevredenheid van de cliënten van het inloopspreekuur, vertelt De Jager. “Het is een uniek en continu onderzoek dat goed weergeeft hoe klantvriendelijk de deelnemende advocatenkantoren aan de voordeur zijn en waar mogelijk verbeterpunten aanreikt.”
Advocaat Natalie Statnik, die pas sinds een jaar meedoet aan het netwerk, scoorde in 2020 de hoogste klanttevredenheid met haar kantoor KampsVanBaar Advocaten uit Sittard: “Afhankelijk van de vraag van de rechtzoekende wordt de aanmelding intern doorgestuurd naar de juiste specialist. Soms kan de vraag met één telefoontje of e-mail worden beantwoord. Indien er echt sprake blijkt van een zaak of indien er aanvullende informatie nodig is dan wordt de cliënt uitgenodigd op kantoor. Uiteraard conform de coronarichtlijnen. Iedereen is dus welkom met zijn of haar juridische vraag. Dat zien wij als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
Ook meedoen aan het Netwerk?
Inloopspreekuuradvocaat.nl stelt wel regels om mee te kunnen doen aan het netwerk. Meer informatie hierover is te vinden op www.inloopspreekuuradvocaat.nl/voor-advocaten/.