We schreven in deze nieuwsbrief eerder over voormalige bedrijfsjurist Dimitrious Biller van Toyota, die in zware onmin leeft met zijn voormalige werkgever. Biller is weer volop in het nieuws, nu Toyota wereldwijd auto’s terug moet halen wegens defecten. “Ze geven niets om onze wetten. Toyota doet slechts het minimum, ze geven de klagers niet waar ze wettelijk recht op hebben,” aldus Biller. Hij leed vandaag echter ook een nederlaag: Biller mag vertrouwelijke documenten van Toyota over ‘rollover’-incidenten niet openbaar maken.
Toyota zag zich genoodzaakt om met een persbericht op Biller te reageren. “Meneer Biller gaat door met het maken van onjuiste en misleidende beschuldigingen aan het adres van Toyota. Wij verzetten ons met kracht tegen zijn beschuldigingen. Toyota neemt zijn wettelijke verplichtingen serieus, en werkt hard aan het hooghouden van professionele en ethische normen.”
Biller is te zien in nationale nieuwsprogramma’s, en hij hoopt binnenkort ook op andere podia zijn woordje te kunnen doen. Zo verwacht hij te kunnen getuigen in het onderzoek dat het Huis van Afgevaardigden is gestart naar de recalls. Verder start er binnenkort een rechtszaak tegen Toyota: Pennie Fay Green hoopt haar rechtszaak wegens een over de kop slaande Toyota Camry heropend te krijgen.
Biller’s verschil van mening met Toyota begon in 2004. Hij waarschuwde leidinggevenden dat Toyota onvoldoende meewerkte in een discovery-procedure. Tot drie keer toe sprak hij daarover met de toenmalige general counsel Dian Ogilvie. Zijn opmerkingen werden genegeerd. In 2007 stortte Biller in, en werd hij ontslagen. Volgens Biller was het ontslag onrechtmatig. De zaak werd uiteindelijk geschikt, Biller kreeg 3,7 miljoen dollar mee.
Hij tekende echter ook een vertrouwelijkheidsbeding. Biller diende zich te onthouden van openbare aantijgingen jegens Toyota, op straffe van een boete van 250.000 dollar per keer.
Rollover-incidenten
De hierboven genoemde discovery-procedure had betrekking op ‘rollover’-incidenten: Toyota’s die wat al te gemakkelijk over de kop sloegen. Vandaag heeft een arbitter bepaald dat Biller documenten over die incidenten niet openbaar mag maken. Hij hoeft ze echter ook niet over te dragen aan Toyota, zoals geëist door de autofabrikant. De advocaat van Biller, Jeffrey Allen, zegt in BusinessWeek dat de arbitter ervoor heeft gekozen “om de status quo te handhaven”.