Terwijl de oude garde nog steeds wanhopig probeert het bloggen onder de knie te krijgen en worstelt met social media als marketinginstrument, pakt de nieuwe generatie advocaten het alweer heel anders aan. In een wereld waarin beeld steeds belangrijker wordt en filmpjes razendsnel worden bekeken en gedeeld, hebben zij het vloggen omarmd. Geen gewichtige, tot in de puntjes geregisseerde en in drievoud goedgekeurde bedrijfsfilm, maar eerlijke, praktische filmpjes van maximaal 2,5 minuut.
Door Nelleke Koops
Deze advocaten zijn hun eigen marketingmachine. Ze delen zichzelf, hun kennis en hun inzichten. What you see is what you get. En dat slaat aan bij cliënten.
“Het heeft me zeker nieuwe cliënten en vooral meer naamsbekendheid opgeleverd”, zegt de sinds een half jaar vloggende Ruby Samad. In 2014 richtte ze het kantoor Arbeidsrechtlab op. Ze had een advocatuur nieuwe stijl voor ogen: deskundig, transparant en klantgericht. Een kantoor dat uurtarieven gewoon op de website vermeldt en niet bang is om vrijblijvend kennis te delen.
“Vloggen past daarbij”, zegt Samad. “Ik heb nu nieuwe cliënten omdat zij mijn vlogs zagen op social media en er binnen dat bedrijf net iets speelde over datzelfde onderwerp. Dat is natuurlijk te gek.” Hoewel ze het vooral leuk vindt om expertise te delen, is het vloggen volgens Samad ook een marketingtool waar je tegenwoordig niet omheen kunt. “Je stopt er ook iets persoonlijks in, dat is misschien wel het geheim van het succes. Het is niet alleen maar droge kost.”
Veel heb je er bovendien niet voor nodig. Een telefoon of camera plus het talent om een verhaal over te brengen. En laat dat nu net iets zijn dat de meeste advocaten goed afgaat.
Samad maakt twee vlogs per maand die ze deelt op haar eigen YouTube kanaal, LinkedIn, Facebook, Twitter en in haar nieuwsbrief. In een vlog beperkt ze zich tot de hoofdlijnen van bijvoorbeeld een recente uitspraak, waarna je kunt doorklikken naar een blog waarin het onderwerp verder wordt uitgelegd. Haar populairste filmpje is 6500 keer bekeken door het simpelweg op LinkedIn te posten, zonder verdere marketinghulpmiddelen.
Rough around the edges
Ook advocaat en vlogger van het eerste uur Philip de Roos ziet vloggen als het ultieme middel om het recht – en daarmee zijn eigen businessmodel – toegankelijker te maken. Voor zijn online selfservice platform Legalloyd begon hij zo’n drie jaar geleden met zijn eerste vlogs. Gewoon met zijn telefoon in de hand.
“Het moet in één keer goed zijn. One shot, one take, dat heb ik mij vanaf het begin voorgenomen. Anders kost het te veel tijd. Daardoor is het soms wat rough around the edges, maar dat past ook bij vloggen.”
Inmiddels heeft hij zijn vlogs onderverdeeld in drie categorieën: de hardcore juridische onderwerpen die worden uitgetekend op een whiteboard, de serie ‘Op pad met Philip’ waarin hij op bezoek gaat bij interessante cliënten en een vlog gericht op ondernemers.
“Veel Legalloyd klanten hebben dezelfde vragen. Zo’n simpele explainer, waarin bijvoorbeeld het verschil tussen een BV en een VOF wordt uitgelegd, werkt dan heel goed,” zegt de Roos. De cliëntenserie – denk aan de oprichters van Ace & Tate, Ticketswap en Blendle – was volgens hem vooral succesvol dankzij het interessante verhaal dat deze mensen te vertellen hebben. Met bijkomend voordeel dat dit soort filmpjes ook weer makkelijk wordt opgepikt door andere online media.
Hij doet het vooral omdat hij het zelf leuk vindt, maar als voormalig salesmedewerker bij Google ziet hij zeker ook de marketingwaarde ervan in. “Legalloyd is een zuiver online platform, dan is het belangrijk dat mensen een gezicht achter de website kunnen zien. Dat geeft vertrouwen. En het helpt natuurlijk voor de naamsbekendheid.”
De filmpjes deelt hij vooralsnog via de traditionele kanalen: YouTube, Facebook, LinkedIn en nieuwsbrief. Maar waar dit voor de meeste kantoren al een prestatie van formaat is, voelt De Roos dat hij zich moet blijven vernieuwen. “Eigenlijk moet ik natuurlijk ook op Instagram en Snapchat. Legalloyd is er ook voor de kleine ondernemer en die worden tegenwoordig steeds jonger.”
Ook vlog ambities? Doe je voordeel met tips van de experts:
Drie tips van Ruby Samad:
– Kijk niet naar vlogs van anderen, maar bedenk eerst hoe je het zelf zou willen. Dat zorgt voor eigenheid. Een goede vlog is een vlog die dicht bij jezelf staat. Ga na wat voor soort advocaat je bent en neem dat als uitgangspunt.
– Ga niet vloggen als marketing of klantenwerving alleen maar het doel is. Doe het vooral als je het oprecht leuk vindt om je kennis te delen.
– Bedenk goed wat je doelgroep is en houd die voor ogen. Een uitspraak die juridisch interessant is, is niet per definitie interessant voor je vlog.
Drie tips van Philip de Roos:
– Denk nooit dat je wel kunt improviseren. Bedenk van tevoren wat je in grote lijnen gaat zeggen.
– 85% van de kijkers kijkt met het geluid uit, dus ondertiteling is een goed idee
(al kost dat wel meer tijd).
– Zoek interactie met je kijkers, ga de dialoog aan. Vraag bijvoorbeeld: hoe is dat voor jullie, herkennen jullie dit?