Ze hebben duidelijk hun best gedaan: fleurige jurkjes, grafische prints, goed gesneden jasjes en bijna iedereen – een enkele instapper daargelaten – op killer heels. De legal women die zich hebben verzameld bij Kennedy Van der Laan zijn klaar voor de kritische blik van modekoning Mart Visser.
Door Nelleke Koops
Slechts één van de aanwezigen blijkt daadwerkelijk te werken in de mode-industrie, de rest van de bijna honderd vrouwen heeft zich voor deze Fashion Session aangemeld uit persoonlijke interesse. En om te netwerken, want met inmiddels zo’n 2.300 leden op LinkedIn, een mentorprogramma en drie bijeenkomsten per jaar is Legal Women sinds 2010 uitgegroeid tot een serieus netwerk van vrouwelijke juristen en advocaten.
Wat vrouwen met mode hebben moge duidelijk zijn, wat juristen met mode hebben, illustreren Kennedy Van der Laan partners Eva Knipschild (arbeidsrecht) en Maarten Schut (intellectueel eigendom) aan de hand van drie categorieën: handtassen, lingerie en sportkleding.
Birkin bag
Schut, de enige man in het gezelschap, ontpopt zich als ware kenner van de eerste categorie. Met de Birkin bag van Hermès als voorbeeld (‘ja duh’, klinkt uit de zaal bij de vraag of ze deze kennen) schetst hij het probleem van namaak. “Deze tas wordt met de hand gemaakt, kost zo tussen de 5.000 en 100.000 euro en heeft een wachtlijst van gemiddeld zes jaar. Maar je kan ook gewoon deze kopen voor honderd euro.” zegt hij terwijl hij een nepper in de lucht houdt. “Als advocaat van Hermès is het onze taak om deze uit de markt te houden.”
Ook bij sportkleding bestaat het grote probleem van namaak-Nikes die met containers tegelijk Europa binnenkomen en de criminele organisaties die dit mogelijk maken. “Dit aspect van onze fashionpraktijk zit heel dicht tegen het strafrecht aan”, zegt Schut. Maar er zijn meer aspecten. Zo noemt Knipschild nog het faillissement van Marlies Dekkers en alles wat komt kijken bij een doorstart.
Creatief brein
En dan is het de beurt aan eregast Mart Visser. Een man van uitersten, een alleskunner, blijkt zodra hij begint te praten. Een creatief brein, met een zakelijke inslag. Ontwerper voor de happy few, maar ook voor de massa. Met een aanstekelijke energie en kleurrijke voorbeelden schetst hij zijn manier van werken, voor zijn haute couturecollectie, voor V&D en voor de bedrijfskleding van onder meer KLM, het Concertgebouw en de beveiligers van Schiphol. Achter hem zwieren modellen over de catwalk in een film van zijn laatste show, ‘voor als je je verveelt’.
Maar Mart Visser blijkt geen moeite te hebben om zijn publiek te boeien. Zeker niet als hij belooft aan het einde het goed bewaarde geheim te onthullen hoe je een (echte) Birkin bag kunt bemachtigen zonder zes jaar op een wachtlijst te staan. “Maar alleen als jullie leuke vragen stellen.”
Geen bloemen
Aan vragen geen gebrek. “Hoe ga je om met de druk om steeds weer een nieuwe collectie te ontwerpen?”, bijvoorbeeld. “Ik heb daar niet zoveel last van, ik haal overal inspiratie vandaan”, zegt Visser. “Als jij naar dat gordijn kijkt, zie je een wapperend gordijn en een stalen rails, terwijl ik vier collecties zie.” Hij schrijft zijn ideeën op in kleine boekjes die hij bewaart in dozen samen met ongebruikte schetsen.
Met zijn voorkeur voor zwart/wit, grafische prints, symmetrie en reliëf heeft hij een duidelijke eigen signatuur. “Ik heb een hekel aan bloemenprints, die vind je niet snel in mijn collecties.” Rumoer in de zaal. Vrouwen gehuld in bloemenprint kijken verontschuldigend om zich heen. “Ik kleed trouwens veel advocaten en rechters; pittige types die zichzelf goed denken te kennen. Als zij iets aan willen wat hen niet staat, moet ik daar voorzichtig omheen zwemmen totdat ze van gedachten veranderen.” Echte faux pas zijn er volgens hem niet in de mode. “Ik kan wel zeggen dat jullie geen legging moeten dragen, maar van de juiste stof en bij de juiste vrouw kan dit geweldig staan.”
Combineren en verleiden
Tips heeft hij wel: “Zet een passpiegel bij de voordeur en zoek iemand in je omgeving met een kledingstijl die je aanspreekt. Ga daarmee shoppen.” Het is een kwestie van combineren. Zelf is hij erg gecharmeerd van de laatste collectie van Dior en van de Victoria Beckham-jurkjes, maar ook van het veel beter betaalbare Vanilia.
Of kleding ook kan helpen om overtuigender over te komen op mannen, vraagt tot slot een advocaat. Om serieuzer genomen te worden door cliënten? “Volgens mij zit dat vooral in je hoofd,” zegt Visser. In de zaal wordt instemmend geknikt. “De kracht ligt in jezelf zijn, je mond opentrekken. Hoe je binnenkomt is belangrijk, de eerste vijf minuten. You never get a second chance. Dus zorg dat je er goed uitziet en gebruik die verleiding juist in je voordeel. Borsten vooruit, goeie string, goeie hakken en gaan.”
Het is tijd voor drank. De Birkin bag is vergeten. En nog voordat hij het geheim kan onthullen heeft Mart Visser het pand al weer verlaten.