“Ik weet niet of het allemaal mocht, maar het was wel heel erg leuk”, zegt Jan Louis Burggraaf. Om de fusie tussen KLM en Air France te bezegelen, heeft advocaat Jan Louis Burggraaf van Allen & Overy de CEO’s van beide luchtvaartmaatschappijen samen in een ruimtevoertuig gezet en is er een speciale uitgave van Kuifje gemaakt.
“Het is een ruimtevaartschip zoals je dat bijvoorbeeld in die Star Wars-series aantreft”, licht Burggraaf zijn creatie toe. “De fusie met Air France was de eerste fusie in de geschiedenis tussen twee nationale luchtvaartmaatschappijen.” Tijdens het closingdiner ter afsluiting van de fusie werd de vraag gesteld: “Wanneer gaan die twee luchtvaartmaatschappijen niet alleen de lucht in, maar ook de ruimte?” De ruimtevaartschepen zijn gekocht in een winkel voor filmaccessoires. Bij een bureautje zijn de voertuigen omgespoten in de kleuren van KLM en Air France.
Inscriptie: Aangeboden door ABN Amro en Allen & Overy, Project Kangeroo, 3 dec 2004
Ruimtevaarttripjes
In de cabine van het voertuig zijn de CEO’s van Air France en KLM (Spinetta en Van Wijk) gepositioneerd. “We hebben ook een grappige disclaimer opgenomen zoals je bij een prospectus ziet. Hierin hebben we rekening hebben gehouden met mogelijke aansprakelijkheden inzake ruimtevaart. Voor het geval je ruimtevaarttripjes gaat aanbieden.”
Naast het ruimtevoertuig is er een speciale uitgave van Kuifje in elkaar geknutseld. Een Franse en een Nederlandse versie zijn in één bundel gebonden. Burggraaf heeft de creatie samen met zijn toenmalige secretaresse verzonnen.
Dit artikel is onderdeel van een reeks over tombstones.