Het kan erg onverstandig zijn om tijdens je traineeship of studentstage al te lollig om te gaan met e-mailtjes tussen jou en je maatjes. In Engeland doet het internationale advocatenkantoor Shearman & Sterling onderzoek naar een trainee wegens het sturen van e-mail met daarin de ‘holiday rules for a lads’ holiday’, die viral ging en internationaal nieuws werd.
Daniel England bedoelde het als een geintje onder vrienden toen hij ze een e-mail stuurde met daarin de ‘regels’ voor een tripje naar Dubai. Nu zal hij echter wel door de grond kunnen zakken. Iemand stuurde het door en voor ze het wisten werd de mail verspreid onder alle grote kantoren in de Londense City, waaronder Allen & OVery en Linklaters en pikten daarna de the Sun, the Mirror, the Daily Mail en The Telegraph het op.
In de e-mail somde de jongeman enkele fantastische eigenschappen op van de jongens die zichzelf de ‘G4’ noemde wegens hun “density of oil and its capability to dominate social, political and economical spheres”, en gaf hij een lijstje met hoe ze zich moesten gedragen tijdens een vakantie in Dubai, waar ze de ‘Rugby sevens’ gingen kijken. Zichzelf omschrijft hij als volgt: “Daniel’s loyalty, honesty and positive attitude bring another dimension to the G4, he rarely puts himself first and can be trusted by all other team members. His whit [sic], intelligence and looks will ensure the G4 socialise with the right people in Dubai – he his [sic] definitely one to watch.”
De heren moesten onder meer: een keer per dag het salaris van hun ouders ter sprake brengen, verplichte gezangen laten horen over “your surrounding environment, being oily and how rich we are” en geen foto’s maken na zonsondergang. Tenzij het een onderwatercamera is of als er een ‘spit-roast’ – een sandwich met twee heren en een vrouw – gaande is. Verder nog: “cheating is allowed“, “no anti-lad behavior allowed (i.e. calling girlfriends, being nice to random expats)“; “at least one ‘Silly 5’ at the bar per night. All G4 members must go to the closest bar and get loose with their credit/debit cards. All drinks purchased to be consumed within the allotted 5 minute time period.”
Shearman & Sterling was natuurlijk not amused met de slechte publiciteit. In een verklaring zegt het kantoor: “We’re very disappointed to learn of this individual’s behaviour, which is totally at odds with the values of Shearman & Sterling. We’re taking this matter very seriously and investigating it with our established procedures.”