Ze werd het boegbeeld van de frivolous lawsuit in de Verenigde Staten, en als zodanig door velen belachelijk gemaakt: Stella Liebeck, de Amerikaanse vrouw die 2.86 miljoen dollar schadevergoeding wist los te peuteren van McDonald’s vanwege een te hete kop koffie. Documentairemaakster Susan Saladoff maakte een documentaire over de zaak, die maandag in de Verenigde Staten op televisie (HBO) in première is gegaan.
Volgens recensent Hank Stuever van The Washington Post maakt de film duidelijk dat de vrouw – zij overleed in 2004 – in de media ten onrechte in het beklaagdenbankje is gezet. “After a collage of ‘coffee lady’ jokes and tirades, compiled from late-night talk shows, Seinfeld, Sunday-morning pundits and legislative chambers, Saladoff does something devastatingly smart right off the bat: She asks people on the street about the woman who spilled the coffee on herself. To a person, each of them believes Liebeck’s case was to some degree egregious on the plaintiff’s part. Then Saladoff shows them the gruesome photos of Liebeck’s burned groin. Instantly, opinions waver.”