Activistische aandeelhouders leggen beursgenoteerde bedrijven het vuur aan de schenen. Juiste communicatie kan veel leed voorkomen, denkt communicatieadviseur Frans van der Grint van Hill & Knowlton. Hij was als communicatieadviseur betrokken bij overnames van onder andere Stork, Corporate Express, Numico en LaSalle. Van der Grint is genomineerd voor een M&A-award, georganiseerd door Alex van Groningen.
“De aandeelhouder wordt mondiger”, verklaart communicatieadviseur Frans van der Grint van Hill & Knowlton. De actievere houding van aandeelhouders is volgens Van der Grint één van de redenen waarom de rol van communicatieadviseurs bij fusies en overnames groter is geworden. Dit blijkt ook uit de jaarlijkse uitreiking van de M&A-awards. Voor het eerst is er een award in de categorie “PR Advisor”.
“Fusie- en overnameprocessen worden steeds complexer en aandeelhouders manifesteren zich steeds publieker”, zegt Van der Grint. Door deze ontwikkelingen denkt hij dat het voor een bedrijf moeilijker is de beeldvorming over een overname te controleren. Dit kan de doorslag geven tijdens een overnameproces.
Stork
De strijd om Stork is volgens Van der Grint een goed voorbeeld. Hierbij waren twee zeer mondige aandeelhouders betrokken, hedgefunds Centaurus en Paulson. Van der Grint, toen adviseur van Stork, had twee doelen voor ogen: aan opiniemakers duidelijk maken dat de strategie van Stork de meeste aandeelhouderswaarde zou creëren en er voor zorgen dat de strategie de meeste steun had van derden. Uiteindelijk kwam de zaak Stork voor de Ondernemingskamer. In de uitspraak concludeerde de OK: ‘De strategie van Stork staat niet der discussie en Stork heeft meer steun voor zijn strategie dan Centaurus en Paulson’. Van der Grint: “Je begrijpt, op dat punt waren wij erg tevreden.”
Het informeren van opinieleiders is binnen M&A communicatie een moeilijk te onderschatten element geworden. “Wij blijven daarbij wel binnen de grenzen van de wet. Het doel is om voldoende opinieleiders te mobiliseren voor de strategie van zijn cliënt. “Make friends before you need them”, is daarin de leidraad. Veel bedrijven schakelen een communicatieadviseur in op het moment dat er problemen zijn, maar dat is vaak rijkelijk laat. “Het is belangrijk dat je externe ondersteuning krijgt voor je strategie. Je moet niet alleen komen te staan.”