Docenten en professoren aan rechtenfaculteiten doen er goed aan om niet teveel aandacht te besteden aan door advocaten en andere procesdeelnemers gemaakte blunders. Dat schrijft The Wall Street Journal. ‘It stifles learning, encourages counterproductive behavior and promotes illness,’ aldus onderzoeker Abigail Patthoff van de Chapman Universiteit in Californië.
Het is de zogeheten ‘cautionary tale’. Afschrikwekkende voorbeelden van kleine foutjes met grote gevolgen voor de cliënt, en soms ook voor de advocaat zelf. The Wall Street Journal geeft het voorbeeld van een advocaat die in een processtuk niet opmerkte dat de autocorrectie het Latijnse begrip ‘sua sponte’ (volgens eigen zeggen) had veranderd in ‘sea sponge’.
Best een leuke anekdote om te vertellen, maar op de toch al door en door gestreste Amerikaanse rechtenstudent (torenhoge studieschuld, na afstuderen geen vooruitzicht op een goede baan, hard studeren, peer pressure) heeft het een verlammende werking. ‘Fear Based Instruction Can Be Harmful to Law Students,’ kopt The Law Street Journal dan ook.
Het advies van de onderzoeker: docenten kunnen best gebruik maken van de cautionary tale, maar met mate. ‘By more thoughtfully using cautionary tales, we can actively manage one source of law student anxiety,’ aldus Patthoff. Ook zegt ze dat de cautionary tales beter aankomen in rustige tijden, dat wil zeggen aan het begin van het semester of vlak na het afnemen van examens.