Als advocaat ben je ook ondernemer. Daar heb je niet voor gestudeerd maar dat krijg je gratis in je schoot geworpen. En bedankt! Dat is voor veel juristen niet waarom ze rechten zijn gaan studeren. Veel advocaten zijn dan ook ondernemer tegen wil en dank, zo lezen we ook in dit artikel.
De waan van alle dag regeert
De valkuil waar bijna alle ondernemers mee te maken hebben is ‘de waan van alle dag’. Er moet brood op de plank komen en dat lukt alleen maar als je op korte termijn zorgt dat er geld binnenkomt. Maar doordat je als ondernemer te veel wordt geleefd door de waan van de dag, verlies je snel focus op de lange termijn. Wat als het najagen van snel resultaat afleidt van wat op lange termijn succes bepaalt?
Het bouwen van een merk
Als ondernemer moet je nadenken over hoe je ervoor zorgt dat klanten voor jou kiezen in plaats van voor je collega. Dit doe je door jezelf als merk neer te zetten. Door te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is ten opzichte van je concurrent. Door aan jouw doelgroep te laten zien met welke kennis je hem of haar verder kunt helpen. Je bouwt aan je eigen persoonlijke merk.
Het bouwen van je eigen persoonlijke merk levert niet per definitie direct brood op de plank op. Het vergt een blijvende investering voor nu en de toekomst. Als ondernemer moet je zaaien om ook straks te kunnen oogsten. Een krachtig en waardevol merk bouw je door herhaling en consistentie.
In tijden van economische voorspoed is er minder urgentie om consistent te bouwen aan je merk omdat klanten ‘toch wel komen’. Dat is enerzijds fijn want het zorgt direct voor brood op de plank. Maar het zorgt anderzijds ook voor het risico van bijziendheid. Het zorgt ervoor dat je snel de lange termijn uit het oog verliest. Er komt onvermijdelijk een moment dat deze klanten niet meer gegarandeerd komen. En wat dan?
Van korte termijn naar strategie
Het succes op de lange termijn wordt bepaald door een gedegen strategie. Goed marktonderzoek. Hoe ziet de markt eruit, wat zijn de ontwikkelingen, wie is mijn doelgroep, wat is mijn toegevoegde waarde? Dus wie is nou daadwerkelijk mijn klant en hoe ga ik hem bereiken? Het klinkt niet modieus, maar is wel essentieel. Een noodzakelijke eerste stap voordat je gaat bouwen, zaaien en uiteindelijk oogsten. Strategie is ook het lef hebben om ‘nee’ te zeggen.
Uniek
Om ook in de toekomst – bijvoorbeeld als het economisch minder gaat – te kunnen oogsten is het essentieel om succesvol je eigen merk te bouwen. Ga op zoek naar wat jou uniek maakt en onderscheid je van de massa. Want zoals een wijs man ooit zei:
‘Wie de massa volgt, is niet van de massa te onderscheiden‘
Wilt u verder praten over bovenstaande of kunnen wij u ergens anders mee helpen? Wij helpen u graag!