Legal professionals zijn veel tijd kwijt met informatiebronnen uitpluizen. Rechtsorde lanceert daarom een nieuw platform met onder meer een intuïtieve zoekfunctie. Kennismanager Janneke Visser van Trip Advocaten en Notarissen was als bèta-tester betrokken bij de ontwikkeling.
Wetboeken, handboeken en commentaren. Veel cd-roms en kaartenbakken. Het was vijftien jaar geleden, toen Janneke Visser bij Trip Advocaten en Notarissen in Groningen kwam werken, zo’n beetje de standaard uitrusting op elk bureau en in de bibliotheek. “Er hing van alles in de lucht op het gebied van automatisering en digitalisering. Zodoende vroeg ik Rechtsorde al snel op bezoek, omdat ik met onze organisatie gebruik wilde gaan maken van dit platform. Het was voor huidige begrippen nog primitief, maar onze advocaten waren destijds blij dat zoiets bestond.”
Kijkend naar die vijftien jaar, hoe heeft legal tech in die tijd het werkveld van juristen beïnvloed?
“Tijdschrijven, dossierbeheer en het opmaken van documenten. Het zijn allemaal zaken die voor een enorme efficiencyslag hebben gezorgd. Al veranderde het nog niet fundamenteel de manier van werken van de juridisch professional zelf. Moest ik vroeger nog cd-roms en boeken uit de bieb aanraden, Rechtsorde ondervangt nu alles. Je hebt je vakliteratuur compleet op één platform. Het levert enorme tijdwinst op.”
Wat is er zo bijzonder aan de nieuwe Rechtsorde?
“Het is mooi dat Rechtsorde bij de ontwikkeling van het nieuwe platform heel goed heeft gekeken naar hoe gebruikers kijken en zoeken. Het systeem is nu zo ingericht dat het juristen ondersteunt en niet frustreert. Want frustraties zie ik ook bij onze juristen, die ik als kennismanager moet voorzien van goede informatiebronnen. Voorheen waren er veel bronnen op veel kanalen. Toen kwam Rechtsorde. Dit platform heeft al deze bronnen geïntegreerd. Alleen kon je door de vele zoekresultaten niet snel zien of de inhoud precies was wat je zocht. Het nieuwe Rechtsorde geeft geen 10.000 treffers door elkaar meer, maar logisch geordende zoekresultaten die bovendien in één oogopslag zijn te beoordelen op bruikbaarheid. En nog veel sneller ook!”
Hoe heeft Rechtsorde dat geregeld?
“Het nieuwe platform is echt vanuit de gebruiker ingericht. Het gaf mij als kennismanager meteen het vertrouwen dat ze klantvriendelijkheid op één hebben staan. Ze durven hierin om te denken. Niet allemaal leuke functies ontwikkelen, omdat het technisch kan en omdat kennismanagers er snufjes bij willen, maar kijken naar waar de juristen echt om vragen. Zij moeten ermee werken. Als je zo durft om te denken, heb je het begrepen.”
Wat was er mis met het vorige platform?
“Nou, het voldeed echt prima als informatiebron. Rechtsorde is de meest uitgebreide juridische bibliotheek die er is, met bronnen van bijvoorbeeld Kluwer, Sdu en Boom. Alleen vroeg de zoekmachine van de gebruiker een onlogische manier van werken. Het systeem gaf het per zoekopdracht ook duizenden treffers. Dat geeft zoekstress en het doorspitten kost onnodig veel tijd.”
Wat is er verbeterd?
“Veel platforms veranderen, maar Rechtsorde werkt nu met ingebouwde zoekintelligentie. Het credo is nu: Snel zoeken, snel vinden en snel verder. Dat vond ik goed gevonden, want dat is precies wat mijn collega’s willen. Als ik het vergelijk met het veelgeprezen Google: daar vind je ook meteen veel resultaten, maar Rechtsorde is veel preciezer en completer. Je kunt bovendien meteen bepalen welke bronnen je wel en niet getoond wilt hebben. Wel jurisprudentie, geen wetswijzigingen of alleen vakliteratuur. Zo denken juristen, zo werkt Rechtsorde.”
Wat hebben jullie als bèta-testers kunnen bijdragen?
“De basis stond al toen wij met enkele advocaten zijn aangehaakt. We mochten testen hoe het nieuwe systeem werkt en onze bevindingen en tips zijn meegenomen om zaken te finetunen. Tot onze grote verrassing zagen we meteen dat het systeem een stuk sneller en duidelijker was. Het is een megaopgave geweest om het zo in te richten, maar het is heel helder en werkt veel intuïtiever. Je ziet meteen wat je moet hebben en waar je zit in het systeem. Daarnaast kun je nog steeds attenderingen instellen voor je vakgebied en wat nieuw is, is de leeslijst. Veel handiger dan de huidige complexe ‘dossierfunctie’.”
Hoe kijk je naar de toekomst van het juridisch werkveld met al die legal tech?
“De impact van legal tech in het juridisch werkveld is enorm. Dat wordt alleen maar meer. Denk aan big data en kunstmatige intelligentie. Mijn hoop is gevestigd op dat laatste. Dat kan volgens mij écht het verschil gaan maken of gebruikers bij je blijven of niet. Moet je je voorstellen dat je computer je al herkent als je er achter zit. En dat het platform jouw persoonlijke manier van denken en keuzes maken kent en hierop jouw systeem inricht. Van zulke innovatieve zaken wordt zelfs de behoudende beroepsgroep van advocaten en notarissen enthousiast.”
Benieuwd naar het nieuwe Rechtsorde?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief of vraag een gratis demo aan.