‘Vragen stellen aan een jurist wanneer het jou uitkomt. Dat kan vanaf vandaag met de eerste robot-jurist van LegalMatters op Google Home.’ Zo opende het persbericht van de dienstverlener over deze nieuwe dienst. Google Home is een handig kastje waar je tegen kunt praten om advies en informatie te krijgen, en dat kan nu dus ook advies over het arbeidsrecht zijn.
Door Arnoud Engelfriet
Dit is een mooi voorbeeld van legal tech in de praktijk. Heel simpel, een handig gebruik van technologie én een juridische aanwinst.
In Nederland hebben jaarlijks gemiddeld meer dan vier miljoen mensen tenminste één arbeidsconflict. Onderzoek wijst uit dat een dergelijk conflict gemiddeld 27.094 euro kost, zo lees ik verderop over de dienst. Er is dus zeker een daadwerkelijke behoefte aan juridisch advies vanuit werknemersperspectief over het arbeidsrecht. Die behoefte wordt natuurlijk al lang gevuld door arbeidsrechtadvocaten en -juristen, en rechtsbijstandsverzekeraars en Juridische Loketten, maar bij dit volume zal dat zeker niet genoeg zijn.
Een belangrijk probleem bij grootvolumevraag naar juridische dienstverlening is dat juristen niet schalen, zoals dat heet. Wil je twee keer zo veel advies geven, dan heb je twee keer zo veel juristen nodig. Een gesprek van een uur duurt nu eenmaal een uur, daar is weinig aan te doen. Vanuit dat perspectief kun je groei in je vraag alleen opvangen door je kantoor te laten groeien. Je kunt wat spelen met factoren als de prijs (zet HBO juristen in of paralegals voor de eenvoudige vragen) of een filter (publiceer een handreiking, een boekje of een lijst met vragen en antwoorden), maar dat is het wel zo’n beetje.
Technologie schaalt daarentegen wel. Wie meer bezoekers op zijn website krijgt, kan dit makkelijk opvangen met een schuifje iets verder naar rechts in het controlepaneel. Het afhandelen van fysieke bestellingen is iets lastiger op te vangen, tenzij je je magazijn vol robots stopt, maar dat is het mooie van juridisch advies: dat is geen fysiek product, maar een stukje informatie. En informatieverwerking met technologie schaalt prima.
De hier gekozen oplossing om de informatie makkelijk toegankelijk te maken, is dan ook een verrassend simpele: Google Home, een van die nieuwe kastjes waar je tegen praat om het weer, de treinvertrektijden of files of andere nuttige weetjes te horen te krijgen. In dit geval dus over arbeidsrecht, op basis van de vragen die je stelt wordt een pasklaar antwoord uitgekozen. Wie meer wil dan dit systeem aan kan, weet meteen bij welke mens hij terecht kan.
Ik blijf het zeggen: legal tech is geen efficiencyslag, maar een transformatie van het werk. En dat is wat hier gebeurt. Het lijkt triviaal – praat tegen een kastje met voice response systeem – maar levert een nieuwe manier van werken op: standaardvragen worden afgevangen, de moeilijke vragen komen inclusief intake binnen bij een jurist die meteen aan de slag kan én geen saaie standaardvragen krijgt.
Het technologiegehalte is niet heel hoog. De kastjes bestaan al, en het mechanisme om vragen te herkennen en aan een antwoord te koppelen ook. Maar dat is niet relevant. Natuurlijk gaat legal tech om de inzet van tech voor legal issues, maar het gaat om hoe je die technologie inzet. Niet hoe ingewikkeld dat is. Dus wat mij betreft, kom maar door met die vragenkastjes.