Nieuw Gouden Zandlopers-jurylid Bas Beljaars zag tot nu toe vijf advocatenkantoren van binnen en weet zodoende goed er speelt in de advocatuur. Én hij kent de smaak van winst: onder zijn supervisie won toenmalig werkgever AKD in 2014 de Gouden Zandloper voor business development.
Zeven juryleden beslissen dit jaar welke kantoren en juristen er op donderdag 26 maart naar huis gaan met een Gouden Zandloper. Er zijn juryprijzen zijn in zeven categorieën: Innovatie, Legal Design & Infographic, Innovatief Juridisch Onderwijs, Young Talent, Legal Counsel, Meest Maatschappelijk Betrokken Jurist, en een Oeuvreprijs voor een ware doorgewinterde rot in het juridische vak.
Bas Beljaars, sinds vorig jaar directeur business development, marketing en communicatie bij Loyens & Loeff, kijkt er naar uit om met zijn collega-juryleden de jongste ontwikkelingen in advocatuur en juridische dienstverlening onder de loep te nemen. “Met name de prijs voor beste innovatie lijkt me in dat kader interessant,” zegt hij. “Je leest en hoort veel over innovatie en vernieuwingsslagen die advocatenkantoren zouden maken, maar het blijft nog wel eens hangen in aspiraties en plannen. Ik ben heel nieuwsgierig of al net zoveel is bereikt in de praktijk als wat de vele berichten doen vermoeden. Zijn er inmiddels goed geïmplementeerde oplossingen die zich echt hebben bewezen?”
Maar het allerbelangrijkste is dat een succesvolle toepassing daadwerkelijk het verschil maakt voor de cliënt, vindt Beljaars. “Daar gaat het uiteindelijk om; dat de klant echt een verbetering opmerkt in de dienstverlening, of het nu in de vorm van toegevoegde waarde of meer efficiency is. Innovaties met een positief effect op de klantrelatie, daar moet het over gaan. De cliënt is immers uiteindelijk degene die onze hypotheken betaalt.”
Waardevolle erkenning
In 2014 mocht Beljaars zelf een Gouden Zandloper in ontvangst nemen, namens AKD, voor beste business development. Het kantoor won met een vooruitstrevend programma waarin werd geïnvesteerd in BD op basis van de krachten van de individuele partners. “Ik ben er nog steeds trots op. De Gouden Zandloper als prijs is immers een waardevolle erkenning van iets waar je hard aan hebt gewerkt. En het is ook nog eens belangrijk voor het moreel.”
Hij kan advocaten- en notariskantoren en dienstverleners, groot of klein, daarom alleen maar aanraden om ook een gooi te doen naar een Gouden Zandloper, en serieus werk te maken van een nominatie. “Meedoen is alleen al goed omdat je dan bij jezelf te rade moet gaan: wat hebben we het afgelopen jaar nu echt goed gedaan? Of hebben we een buitengewoon persoon in huis die extra warme aandacht verdient? We hebben met z’n allen de neiging om te blijven hangen in wat niet zo goed gaat en wat beter moet, maar sta eens stil bij wat er wél is gerealiseerd en treedt daarmee trots naar buiten.”
Nomineren voor de Gouden Zandlopers kan nog tot en met 31 januari. Meer informatie over de zeven juryprijzen en links naar de nominatieformulieren vindt u hier. Alles over de jaarlijkse Gouden Zandlopers-uitreiking op www.goudenzandlopers.nl.