De advocatuur investeert gemiddeld nog altijd fors minder in ICT in vergelijking met andere, vergelijkbare bedrijfstakken, zoals de accountancy. Dat blijkt uit de eerste Benchmark Digitalisering van de Nederlandse Advocatuur, deze week gepubliceerd door Lexxyn Groep.
In 2020, het jaar waarin kantoren al dan niet noodgedwongen juist extra investeerden in ICT als gevolg van de coronacrisis, werd gemiddeld iets minder dan 4% van de jaaromzet in ICT gestoken. Ter vergelijking: de accountancy komt gemiddeld uit op 6,7%. Tien procent van de advocatenkantoren investeerde meer dan 7% van de jaaromzet in ICT; opvallend is vooral dat kleine kantoren procentueel meer geld steken in tech.
Van alle deelnemende kantoren verwacht meer dan de helft van hen (55%) hun investeringspercentage in de toekomst gelijk te houden; niet meer dan 20% verwacht de investeringen te verhogen. Respondenten verwachten de komende drie jaar met name te investeren op het gebied van beveiliging, plaatsonafhankelijk werken en het digitaal ondertekenen van stukken.
De benchmark is gebaseerd op de input van 128 advocatenkantoren, van eenpitters tot een firma met 130 advocaten. Volgens de Lexxyn Groep laten de onderzoeksresultaten al met al zien dat Nederlandse advocatenkantoren aardig op weg zijn op het gebied van digitalisering, maar dat zij nog ‘grote efficiëntiewinsten laten liggen op het gebied van (taak)automatisering’.
Cliëntenportalen en digitaal ondertekenen
Zo zegt slechts iets meer dan een kwart van de respondenten te werken met een cliëntenportaal om gemakkelijk stukken uit te kunnen wisselen met cliënten. Hier kan nog veel (administratieve) tijd gewonnen worden door deze portalen te koppelen met de juiste dossiers. Verder maakt 41% van de deelnemende kantoren gebruik van digitaal ondertekenen bij het laten tekenen van stukken door cliënten. De rest moet cliënten dus nog fysiek ontmoeten om een ‘natte’ handtekening op te halen.
Wel werkt al bijna de helft van de respondenten (47%) met digitale sjabloontechnieken om sneller documenten te kunnen produceren; 33% heeft dit proces zelfs al verder geautomatiseerd met behulp van intelligente vragenlijsten of het hergebruik van bestaande dossierinformatie. Oude techniek valt nooit geheel uit te bannen: 85% van de kantoren geeft aan nog een fax in huis te hebben.
Thuiswerken faciliteren
De kantoren werden ook bevraagd op het (toekomstige) beleid omtrent thuiswerken als gevolg van de coronapandemie. Van hen geeft bijna 45% aan thuiswerken voor alle medewerkers te zullen blijven faciliteren. Een kleine veertig procent beperkt dit tot bepaalde functies. De kantoren die niet aan thuiswerken doen of blijven doen, zijn op een hand te tellen.
De Benchmark Digitalisering in de Advocatuur 2021 is hier gratis te downloaden.