Dat 2020 een apart jaar is, is een feit. Gelukkig stond niet alles stil. Eén van de belangrijkste ontwikkelingen binnen Sdu vindt plaats bij het team van Rechtsorde. Algemeen manager Berend Broerse vertelt trots over de ontwikkelingen bij Rechtsorde: “We zijn de volgende generatie juridische en fiscale contentintegratie aan het ontwikkelen.”
Een stap terug
Contentintegratie is zo’n dertien jaar geleden in Nederland op de markt gekomen. De twee huidige oplossingen stammen uit die tijd. Het zijn vrij complexe producten met héél veel toeters en bellen in de vorm van allerhande knoppen, icoontjes en menu’s. Vaak bedacht en ontwikkeld vanuit de mogelijkheden die de content en de techniek boden, in plaats van vanuit de gebruiker.
“In de praktijk zien we dat we heel veel functies bieden waar onze gebruikers niet of nauwelijks gebruik van maken,” licht Broerse toe. “Die gebruiker is in de meeste gevallen gewoon op zoek naar de informatie die hem op dat moment verder helpt. Liefst zo snel mogelijk, want de tijd die je kwijt bent met het zoeken naar informatie is toch min of meer verloren tijd. Het echte werk begint daarna pas.”
Uit alle onderzoeken en gesprekken met de doelgroep bleek dat het tijd was voor iets nieuws. Een omgeving die eenvoudig werkt, overzichtelijk en snel is. Broerse: “Dat is in de kern wat we aan het ontwikkelen zijn. Onze belofte is dat je met het nieuwe Rechtsorde sneller kunt zoeken, sneller de informatie vindt die je nodig hebt zodat je uiteindelijk sneller verder kunt.”
Alles keurig geordend
Een van de eerste zaken die opvalt aan het nieuwe Rechtsorde, is de rust die de website uitstraalt. En dat de zoekmachine razendsnel reageert. “Dat we een zoekmachine hebben ontwikkeld die zoveel sneller is dan de huidige generatie, is bij iedere zoekopdracht pure tijdswinst,” vertelt Broerse.
Verder worden de resultaten niet meer in een lange, onoverzichtelijke lijst gepresenteerd. “In het nieuwe Rechtsorde presenteren we de informatie keurig geordend. Jurisprudentie bij jurisprudentie, commentaar bij commentaar, enzovoort. Als je op zoek bent naar tijdschriftartikelen, is het heel vervelend als je een resultatenlijst krijgt met allerlei stukken uit de Parlementaire Geschiedenis.”
Ook anders is het gemak waarmee je kunt beoordelen of een document relevant is. Neem jurisprudentie, legt Broerse uit. “Er zijn drie dingen waar juristen naar kijken om te beoordelen of een uitspraak de moeite waard is. De datum: is het een recente uitspraak – die ik misschien nog niet ken – of is het er een van langer geleden? Dan de instantie: Is het een uitspraak van een feitelijke instantie, of bijvoorbeeld van de Hoge Raad? En tot slot de inhoud: Waar gaat de uitspraak over, wat is de essentie? Als dat de drie aspecten zijn waarop juristen beoordelen of een uitspraak wel of niet interessant is, dan is dát wat we moeten tonen. Andere informatie die nu in titels staat, zoals ECLI- en zaaknummers, laten we weg, of geven we een andere plaats.”
Een derde voorbeeld is het gemak waarmee je de gevonden informatie kunt bewaren voor later. “De huidige systemen hebben vrij complexe dossierfunctionaliteiten die voor een groot deel niet of nauwelijks gebruikt worden. Terwijl veel gebruikers het heel fijn vinden af en toe wat documenten bij elkaar te bewaren. In het nieuwe Rechtsorde is dat net zo makkelijk als een nummer toevoegen aan een playlist op Spotify, of het bewaren van een vakantiehuisje dat je op AirBnB hebt gevonden.”
Feedback van de eerste gebruikers
De eerste klanten werken inmiddels al met het nieuwe Rechtsorde, zegt Broerse. “Dat zijn nog niet onze grootste klanten, maar bijvoorbeeld kleinere advocatenkantoren, bedrijven en gemeenten met een beperkt aantal abonnementen bij uitgevers. Op dit moment zijn we bezig om alle informatie van juridische en fiscale uitgevers van Nederland toe te voegen en werken we doorlopend aan verbeteringen op basis van de feedback die we van gebruikers krijgen.”
Broerse noemt het nieuwe Rechtsorde een gigantische stap vooruit. “De snelheid, de overzichtelijkheid en het gebruiksgemak van het nieuwe Rechtsorde; je merkt direct dat je met een nieuwe generatie te maken hebt. Het is fantastisch dat we de kans hebben gekregen deze investering te doen. En wat vooral veel energie geeft aan het hele team, is de feedback die we vanuit gebruikers en klanten krijgen. Dat geeft ons echt een enorme boost.”
Dat is dan direct ook een bijkomend voordeel van dit intensieve traject: de verdieping van de relatie met klanten en gebruikers. “Doordat we ze nauw betrekken bij de ontwikkeling, groeit onze relatie naar een hoger niveau. We kunnen helaas niet iedereen betrekken bij de ontwikkeling, maar de klanten en gebruikers aan wie we het laten zien, die feedback geven en helpen, reageren allemaal met een welgemeende ‘wow!’ En dat is ontzettend gaaf. Want uiteindelijk doen we het voor hen.”
Meer weten over Rechtsorde? Kom in contact