Rapporten over legal tech zijn er te over, waarbij inmiddels verschillende perspectieven de revue zijn gepasseerd. In een nieuwe enquête die in juli is gepubliceerd – The 2022 Wolters Kluwer Biglaw Decision-Makers Survey – is aan Amerikaanse legal leiders gevraagd naar hun visie op tech.
Een jaar geleden werd geconcludeerd dat legal tech aan terrein wint, maar advocaten zelf qua digiskills achterblijven. Nog geen maand geleden verscheen weer een rapport, waarin de uitkomst was dat veel Amerikaanse advocaten niet blij zijn met de technologie die hun kantoor aanbiedt, terwijl de meeste firms ook niet veel nieuws aan tech inkopen.
Cruciale rol
Voor het onderzoek van Wolters Kluwer en Above the Law – een Amerikaanse website met nieuws over de advocatuur – is afgelopen voorjaar voor de tweede keer een enquête gehouden onder de besluitvormers van grote en middelgrote advocatenkantoren in de Verenigde Staten over technologie.
Meer dan honderd partners, counsels en medewerkers op directieniveau kregen hiervoor verschillende vragen voorgeschoteld om te achterhalen of kantoren technologie meer efficiënt hebben geïntegreerd in hun praktijk dan vorig jaar. Toen bleek namelijk uit de resultaten van de eerste editie van de Biglaw Decision-Makers Survey dat de meeste legal leiders de cruciale rol van tech erkende voor zakelijk succes, maar dat hun firms de noodzakelijke tools nog moesten implementeren.
Meer algehele aanvaarding
Uit de Biglaw Decision-Makers Survey 2022 blijkt echter dat er tekenen aan de wand zijn dat de langzame acceptatie van tech van vorig jaar, verschuift naar een meer algehele aanvaarding. De resultaten van de enquête laten zien dat de decision makers niet enkel het belang van tech inzien, maar dat ze ook vaker overgaan tot de invoering ervan. Zo beoordeelde dit jaar meer dan twee derde van de ondervraagden het gebruik van technologie door hun kantoor met een ‘uitstekend’ of ‘goed’. Vorig jaar gaf slechts de helft van de respondenten zo’n beoordeling.
Andere conclusies uit het rapport maken eveneens duidelijk dat technologie door de coronapandemie steeds meer op de voorgrond treedt in de juridische sector in de States. Zo geeft maar liefst 81 procent van de geënquêteerden aan dat het benutten van tech heel of extreem belangrijk is voor de winstgevendheid van het kantoor. Negentig procent bestempelt onvoldoende gebruik van technologie bovendien als een medium of groot risico voor de winst. Ongeveer een even groot percentage verwacht tech dan ook in te kunnen zetten om bedrijfskosten te drukken.
Verder geeft een meerderheid van de besluitvormers (63 procent) aan dat cliënten invloed hebben op de technologie die hun kantoor gebruikt. Dat is een significante verschuiving ten opzichte van de enquête van vorig jaar; toen gaf 39 procent aan dat het clientèle beïnvloedde welke tech wordt gebruikt. Tot slot geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat ze hun databases en informatiesystemen willen updaten, en wil ongeveer een derde dat de cybersecurity wordt verbeterd – bijna het dubbele van het percentage van vorig jaar.
Download hier het hele rapport