Drie internationale advocatenkantoren (CMS, Cooley, Rajah & Tann Asia) hebben ruim tien miljoen dollar geïnvesteerd in een nieuw digitaal platform, waarmee advocaten en in-house teams makkelijker moeten kunnen samenwerken. Het platform zit in de laatste fase van ontwikkeling en is Lupl gedoopt.
Volgens een persbericht van CMS is Lupl het eerste open software-as-a-service-platform voor advocaten en juridische kwesties in zijn soort. Lupl wordt momenteel bèta getest en zou vanaf eind 2020 of begin 2021 ‘de manier waarop advocaten werken veranderen’.
Hoe het in grote lijnen werkt: in een beveiligde omgeving worden alle data van advocatenkantoor en cliënt in juridische dossiers gesynchroniseerd; de betrokken mensen, documenten, informatie, mededelingen en gebruikte technologie-applicaties komen erin samen. Dit moet de samenwerking tussen advocaten en in-house afdelingen c.q. cliënten in complexe zaken efficiënter maken dan nu vaak het geval is.
In theorie kunnen alle advocatenkantoren en juridische afdelingen ter wereld gebruik maken van het platform, en tech-leveranciers kunnen er dankzij open API’s (Application Programming Interface) mee integreren en tools aanbieden. Voor de installatie van Lupl zijn geen investeringen in de (bestaande) IT-structuur nodig.
Input van advocaten en general counsels
De drie betrokken advocatenkantoren die investeren in de ontwikkeling van Lupl zijn CMS (Europa), Cooley (Verenigde Staten) en Rajah & Tann Asia. Voor de ontwikkeling is een jaar lang intensief ruggespraak gehouden met een adviesraad bestaande uit advocaten van andere kantoren en general counsels van wereldwijd actieve ondernemingen, zoals Deutsche Bank, Airbnb en Unilever, weet Bloomberg te melden. De andere advocatenkantoren die het platform testen zijn onder andere Slaughter and May, Corrs Chambers Westgarth in Australië, Khaitan & Co in India en One Essex Court in Londen. Lupl is opgezet als een afzonderlijke onderneming; er zijn nu al 36 ontwikkelaars werkzaam.
In eerste instantie was het doel om een tool te ontwerpen waarmee advocaten te allen tijde eenvoudig zicht op al hun zaken hebben, of ze nu op kantoor, thuis of onderweg zijn, aldus Matt Pollins, partner van CMS en Chief Commercial Officer bij Lupl. “De huidige crisis heeft deze nieuwe werkwijze nog sneller gebracht dan wij ons ooit hadden kunnen voorstellen.”
Pollins onderstreept tegenover The Artificial Lawyer wel dat Lupl iets heel anders is dan het vorig jaar gelanceerde Reynen Court, de ‘app-store’ met tientallen tools voor advocatenkantoren en hun klanten waar eveneens investeringsgeld van de zakelijke advocatuur in zit. “Lupl draait boven alles om samenwerking en het wegnemen van hindernissen in de manier waarop advocaten en bedrijven samenwerken.”
Het verdienmodel van Lupl is nog work in progress, zegt hij. Als eerste zal Lupl zich vooral richten op de tweehonderd grootste advocatenkantoren gemeten naar omzet. Zijn verwachting is juridische afdelingen van multinationals maar wat graag zullen willen aansluiten.