DLA Piper heeft een risk detection tool ontwikkeld die met behulp van kunstmatige intelligentie kartelrisico’s kan herkennen bij bedrijven wereldwijd. Het internationale kantoor wil de software in de toekomst ook inzetten op andere terreinen.
De tool heet Aiscension (een samentrekking tussen ascension en AI – artificial intelligence) en is in samenwerking met datawetenschappers van softwareprovider Reveal tot stand gekomen. Aiscension functioneert op basis van kunstmatige intelligentie, en identificeert en onderzoekt elektronische bedrijfscommunicatie – zoals e-mails, Slack- of Skype-berichten – die kan duiden op kartelactiviteit. Denk hierbij aan communicatie met betrekking tot prijsafspraken, marktverdeling of manipulatie van aanbestedingsprocedures.
Neural networks
Aan Léon Korsten, advocaat en partner bij DLA Piper, om het een en ander wat specifieker toe te lichten. “Aiscension is een joint effort tussen DLA Piper en Reveal,” legt hij uit. “De tool maakt gebruik van neural networks; een geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie, die kartelvorming kan herkennen doordat wij – DLA Piper – onder meer duizenden karteluitspraken eraan hebben gekoppeld. Het algoritme, geoptimaliseerd door Reveal, leert vervolgens op basis daarvan kartelvorming te herkennen.”
Korsten vertelt dat Aiscension om zichzelf te onderwijzen naast karteluitspraken ook veel e-mails heeft doorgelicht. “De tool heeft bijvoorbeeld e-mails geanalyseerd waarin verboden prijsafspraken worden gemaakt. Daarbij is aangegeven aan Aiscension waar en hoe die afspraken exact worden gemaakt. Dat onthoudt de tool vervolgens, en in de toekomst worden soortgelijke mails herkent. Idem dito voor e-mails waar geen vuiltje aan de lucht is,” verduidelijkt hij.
De technologie is volgens Korsten vergelijkbaar met die van Google’s AlphaZero: een computerprogramma dat kan schaken. “Aan dat programma zijn enkel de schaakregels geïntroduceerd. Vervolgens heeft AlphaZero zelf leren schaken; alle combinaties geleerd. Aiscension werkt op een vergelijkbare manier.”
Gericht en tijd- en kostenbesparend
Als Aiscension wordt losgelaten op bedrijfscommunicatie, vist de tool dus gevoelige informatie eruit. Daarnaast ordent Aiscension de relevante elektronische communicatie in een dashboard. Het eindoordeel of er daadwerkelijk sprake is van kartelrisico’s bij een bedrijf, ligt echter nog steeds bij een advocaat. Korsten: “De tool brengt heel gericht, tijd- en kostenbesparend, in kaart waar eventuele kartelactiviteit zich precies voordoet. De uiteindelijke beoordeling van de grootte en ernst van het probleem ligt echter nog steeds bij de mens.”
Volgens DLA Piper is er voldoende noodzaak voor hun tool: ondanks dat bedrijven vaak over compliance-systemen beschikken, kunnen zij of hun dochterondernemingen alsnog betrokken raken bij kartelactiviteiten – een snelgroeiend risico voor bedrijven (sinds januari 2000 zijn aan ruim 1100 entiteiten boetes opgelegd voor in totaal meer dan 43 miljard euro). Het is de bedoeling dat Aiscension in de toekomst ook op andere terreinen ingezet zal worden.