Ook in dit jonge decennium loopt de advocatuur nog achter als het om digitalisering gaat. Enerzijds kijken kantoren de kat uit de boom, anderzijds gaan ze mee in hypes – “we moeten ook een app” – of worden innovaties slechts deels benut, omdat mensen niet getraind zijn om ze te gebruiken.
Zulke gedachtegangen kunnen weer leiden tot ondoordachte conclusies en het implementeren van willekeurige pakketten software en digitale tools. Maar gezien het tempo van technologische veranderingen waarmee advocaten te maken krijgen, en de impact daarvan op hun werk en cliënten – die zich op hun eigen terreinen geconfronteerd zien met digitalisering -, is zo’n halfslachtige aanpak geen optie.
Zo is het zeker denkbaar dat een request for proposal binnenkort vragen bevat als ‘hoe is jullie kantoor voorbereid op een lockdown?’, ‘hoe hebben jullie virtueel overleggen geregeld?’ en ‘hoe is de veiligheid van onze dossiers bij jullie gegarandeerd?’
Wie dan nog begint over goed handen wassen na een bezoek aan de kantoorbibliotheek of over plannen voor de lange termijn, die mist zeer binnenkort de boot.
De hamvraag: waar te beginnen met een digitale verhuizing? Auteur Mark Maathuis zet in dit gedetailleerde artikel de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij.