CMS neemt nieuwe legal tech-stappen. Het internationale advocatenkantoor lanceert de ‘Breach Assistant’-app, die begeleiding biedt aan bedrijven in het geval van een datalek, om juridische problemen te voorkomen.
De app staat bedrijven bij tijdens de eerste momenten van een datalek of een ander techincident. Dit onder andere door middel van een checklist, die aangeeft welke stappen moeten worden ondernomen om AVG-technische en privacyrechtelijke problemen te voorkomen, en informatie over relevante wetgeving in meer dan zeventig landen. Daarnaast verwijst de app naar geschikte (CMS-)advocaten in de regio indien juridische problemen zich toch voordoen in zo’n situatie.
Adequaat reageren is vitaal
Het idee achter de app is dat bij het ontdekken van een datalek een adequate reactie essentieel is. Actie moet binnen enkele uren worden ondernemen, maar bedrijven twijfelen vaak over welke stappen zij moeten ondernemen: inbreuken worden niet, niet tijdig of onjuist gerapporteerd, zo stelt CMS. De app helpt daarom bij het maken van de juiste keuzes.
Niets nieuws voor CMS; net als meerdere andere advocatenkantoren kwam ook CMS eerder met een Dawn Raid-app voor bedrijven of personen die te maken krijgen met een inval door mededingingsautoriteiten. Ook bij die app ligt de nadruk op begeleiding, indien zo’n situatie zich voordoet, en het voorkomen van (verdere) juridische problemen.
Gratis en premium
“Allemaal innovaties waarmee we de toegang tot juridische informatie en begeleiding voor bedrijven makkelijker maken,” stelt de woordvoerder van CMS. In het geval van de ‘Breach Assistant’-app is die innovatie gratis, maar is er ook een premium variant van de app beschikbaar.
CMS: “Er is zowel een gratis als premium versie beschikbaar; beide in dezelfde app. De gratis versie bevat praktisch advies over wat te doen in het geval van een datalek, met name met betrekking tot de melding aan gegevensbeschermingsautoriteiten en gegevens onderworpen aan de AVG. De premium versie is beschikbaar via een bedrijfsbreed abonnement en bevat naast de gratis content aanvullende richtlijnen en functionaliteiten indien een datalek zich voordoet. Denk hierbij aan specifieke informatie voor bijvoorbeeld de financiele, energie- of telecomsector.”
De app is momenteel alleen in het Engels beschikbaar. Of de app ook in andere talen beschikbaar komt (bijvoorbeeld in verband met minder toegankelijk, privacyrechtelijk vakjargon in het Engels), geeft CMS desgevraagd aan dat de app voorlopig Engelstalig blijft.