Artificial intelligence (AI) zoals documentautomatisering wordt steeds gangbaarder. Op Law.com verscheen maandag echter een artikel waarin partners van Britse advocatenkantoren anoniem hun zorgen uiten over deze ontwikkeling. Zij vrezen dat automatisering in de toekomst leidt tot meer fouten van de – nu nog – junior advocaten.
Niet best, zo weten ze ook bij Law.com, want in de juridische sector kan een kleine vergissing in een document immers het verschil zijn tussen een succesvolle of een mislukte miljoenentransactie. Veel advocaten staan hierdoor van oudsher argwanend tegenover technologie. Toch proberen AI-aanbieders hun stempel te drukken op de juridische markt door meer efficiëntie te beloven als het gaat om het opstellen van clausules en het automatiseren van tijdrovende (en saaie) juridische processen.
Een van de partners die in het artikel aan het woord komt, stelt dan ook dat AI een ’tweesnijdend zwaard’ is. Hiermee wil ze verduidelijken dat het voor veel advocatenkantoren belangrijk is om aan cliënten te tonen dat hun praktijk steeds efficiënter en innovatief is, maar er anderzijds zorgen zijn over de vaart van deze ontwikkelingen.
Rite de passage verdwijnt
Zo wordt documentautomatisering wel omarmd; trainees en junior associates buffelen zich bijvoorbeeld niet vaak meer door honderden pagina’s met juridische clausules omdat AI dit binnen enkele minuten kan. Maar is er toch voorzichtigheid. Het doorspitten van een grote hoeveelheid documenten, waarbij gezocht wordt naar een kleine clausule die relevant is voor een transactie, is immers al ‘sinds mensenheugenis’ een overgangsritueel voor advocaten.
Sommige partners zijn bang dat de juniors, die deze rite de passage overslaan, niet hetzelfde oog voor detail ontwikkelen als hen. Hetgeen essentieel is voor een goede juridische basis, stellen zij. Uiteindelijk zou dit ertoe kunnen leiden dat junior advocaten in de toekomst meer fouten gaan maken dan hun voorgangers.
Kansen door AI
Zo vertelt een partner dat ‘junioren goed begrip moeten hebben van de details in contracten en zaken’. Zonder die kennis, vindt hij, missen ze mogelijk de kritische denkvaardigheden om problemen op te lossen voor cliënten. Een andere associate verwacht dat er nog meer software zal worden ontwikkeld om de alledaagse taken over te nemen en te versnellen, maar dat aan individuele deals ook altijd afwijkende aspecten kleven.
Deze associate laat zijn trainees dan ook AI gebruiken om dingen te controleren, maar laat hen dit vervolgens ook handmatig doen. Wat is dan het voordeel van AI voor hen? “Ze kunnen nu wellicht, zonder eerst bijvoorbeeld 30 pagina’s aan documenten opnieuw te moeten lezen, een paar clausules over een transactie opstellen.” Een kans die ze voorheen, zonder AI, misschien niet kregen als nieuweling bij een bedrijf, stelt hij.
Explosie van bedrijfsdocumentatie
De CEO van legal AI-bedrijf Luminance; Jason Brennan, krijgt tot slot – als enige niet anoniem – het woord. Hij reageert op de zorgen bij de partners. ‘Toen sommigen van de huidige partners hun loopbaan begonnen, was het aantal contracten dat in een transactie moest worden herzien acceptabel,” zegt hij. “De explosie van bedrijfsdocumentatie heeft er echter toe geleid dat juridische teams nu worden geconfronteerd met steeds grotere hoeveelheden documenten, die bovendien binnen onmogelijke termijnen moeten worden gecontroleerd.”
Volgens Brennan is het dan ook onrealistisch om van junior advocaten te verwachten dat zij dit handmatig doen. “AI kan miljoenen documenten onmiddellijk lezen, en daarbij de risicogebieden of kansen benadrukken. AI versnelt dat proces waardoor de allerbelangrijkste beslissingen aan de advocaten worden overgelaten,” aldus de CEO.
Het hele artikel van Law.com kunt u hier lezen.