Slechts 36,7 procent van de advocaten is tevreden met de technologie die hun kantoor aanbiedt, zo blijkt uit een enquête van Dashboard Legal – een legal tech-bedrijf uit de VS. Ook is maar veertig procent van de geënquêteerden de afgelopen zes maanden aan de slag gegaan met een nieuw techproduct.
Amerikaanse advocaten zijn met andere woorden niet blij met de technologie die zij in huis hebben, terwijl de meeste firms ook niet veel nieuws aan tech inkopen. Ondanks alle techproducten op de markt, houden veel kantoren vast aan bestaande tooling en gaan niet op zoek naar nieuwe producten om werk te automatiseren.
De enquête werd eind mei afgenomen en bestond uit 21 vragen, die door 954 deelnemers deels werden beantwoord. Circa 560 advocaten (558), waaronder enkele partners, beantwoordden al de vragen. Ongeveer 45 procent van hen was werkzaam bij een firma met meer dan vijfhonderd advocaten. Geen kleine kantoren dus, die zich geen nieuwe technologie konden veroorloven.
Van stone age tot cutting edge
Uit de resultaten blijkt dat de advocaten, op schaal van een tot tien, de huidige techniek bij hun kantoren een gemiddelde score van 5,6 geven, waarbij 1 als ‘stone age’ en 10 als ‘cutting edge’ wordt geclassificeerd.
Met behulp van dezelfde schaal beoordelen de advocaten hun kantoren verder als weinig gefocust op het gebruik van tech om routinewerk te verminderen: hiervoor wordt een score van 4,7 gegeven. Ook vinden de geënquêteerden dat advocatenkantoren nauwelijks technologie gebruiken om hun winst (score van 5,3) of het geluk van hun werknemers (3,4) te vergroten.
Een andere uitkomst is dat bij zestig procent van de geënquêteerde advocaten het kantoor geen tools voor contractautomatisering gebruikt. Opmerkelijk, aangezien er veel gebeurt op het gebied van document automation.