In dit artikel vertellen de advocaat en zijn cliënt over elkaar. Op welke momenten schakelt de cliënt zijn advocaat in? En ook niet onbelangrijk: loopt de advocaat voor zijn cliënt of ernaast? Tobias Overgoor, co-founder van UMA Concepts, en Jordi Rosendahl, partner bij Lexence, gaan met elkaar in gesprek.
Geen boardroom met uitzicht op de skyline van Amsterdam, maar klassieke muziek op de achtergrond, een goed gedekte tafel en een menukaart die verwijst naar het Verre Oosten. Restaurant Oceania is wellicht niet de meest gebruikelijke plek waar een advocaat zijn cliënt treft. Tobias Overgoor, co-founder van UMA Concepts, combineert al vanaf zijn 26e zijn passie voor het koken met het ondernemerschap. Met zijn advocaat Jordi Rosendahl, arbeidsrechtadvocaat en partner bij Lexence, eet hij regelmatig een hapje. ‘’Ik neem hem mee naar bepaalde zaakjes die authentiek zijn’’, vertelt Overgoor. Het komt ten goede aan de relatie tussen de cliënt en advocaat, zoals uit de loop van het gesprek zal blijken.
Op de relatie gericht
Een stukje geschiedenis eerst: Oceania is een Chinees restaurant dat is opgericht in 1978. Oceania betekent ‘het geluk van de zee’ – een verwijzing naar het feit dat Nederland is omringd door de zee. Jordi Rosendahl en Tobias Overgoor zijn er vaker gekomen om wat te eten. De groene thee wordt alvast ingeschonken. ‘’Jordi is gespecialiseerd in het arbeidsrecht. Ik heb hem zodanig ingezet voor mijn bedrijven, maar in de loop van de tijd ben ik ook met hem gaan samenwerken voor investeringen. Ik bel niet eens een M&A-advocaat, maar Jordi omdat hij all round is.’’
Eén van de activiteiten van Overgoor waar Rosendahl bij betrokken is, is bij UMA Concepts. UMA Concepts is een hospitality en food bedrijf binnen de zakelijke horeca dat actief is in musea, bedrijfscatering en eventcatering. Het klantenbestand omvat kantoren aan de Zuidas en musea, zoals het Van Gogh Museum. Overgoor geeft aan: “Met UMA streven we naar groei in de B2B-horeca door hoogwaardige kwaliteit te leveren op een duurzame manier.” Rosendahl voegt toe: “Tobias streeft naar kwaliteit in alles wat hij doet, vooral als het gaat om eten en drinken. Dit komt duidelijk naar voren in UMA.”
Voor de ondernemer komt de advocaat pas in zicht als er een probleem is – de spanning neemt toe en er moet een conflict worden opgelost. Rosendahl herkent zich hierin en probeert juist vanuit zijn rol te voorkomen dat een cliënt pas om vijf voor twaalf van zich laat horen. ‘’Wat heel veel ondernemers doen, is bellen als er een probleem is. Vaak is de situatie dan ingewikkelder, het probleem is al ontstaan. Dan maak je het jezelf onnodig lastig, want het beperkt het aantal oplossingen.’’ Overgoor benadrukt: ‘’Als het om een geschil gaat, zijn er veel mensen die eigenlijk niet het probleem onder ogen durven te zien. Die vluchten en zeggen tegen hun advocaat: ‘Regel jij het maar’.’’
Met enige regelmaat elkaar zien – ook als er helemaal niets aan de hand is – helpt. Een hapje eten versterkt de relatie, maar nog belangrijker: de advocaat weet dan wat er speelt. ‘’Door met enige regelmaat met Tobias af te spreken leer je elkaar begrijpen en blijf je op de achtergrond betrokken. Je weet wat er speelt, hoe er gedacht wordt en wat de ontwikkelingen zijn binnen het bedrijf. Dan kan je ook strategisch meedenken zodra dat nodig is. Maar voor de goede orde: ik denk vanuit mijn rol met Tobias mee, maar ik houd me bij het arbeidsrecht. Ik stel geen contracten op waar ik geen verstand van heb’’, vertelt Rosendahl.
Meer dan alleen een advocaat
Even later komt de lunch op tafel. ‘’Die loempia’s zijn zelfgemaakt’’, vertelt Tobias Overgoor. De advocaat moet eerlijk kunnen zijn, ook als er een boodschap moet worden overgebracht die niet zo geliefd is. ‘’Ik ben het niet altijd met hem eens en hij ook niet met mij overigens’’, vertelt Jordi Rosendahl. ‘’Tobias is in alles goudeerlijk en recht door zee. Soms is het slim om dat op dat moment nog niet te zijn. We hebben wel eens situaties gehad waarin ik het vanuit een juridisch perspectief bekeek. Dan kon hij zeggen: ‘Ik ben het er niet mee eens. We doen het niet’.” Gevraagd naar de metafoor zegt Rosendahl: “Er zijn momenten waarin ik erachter loop en Tobias op de achtergrond adviseer. Op sommige momenten doen we het samen en er zijn momenten geweest – gelukkig heel weinig – dat ik voor Tobias ben gaan staan en dan bepaal ik wat er gebeurt.’’
‘’Jordi is kritisch’’, vervolgt Overgoor. ‘’Maar dat is in de loop van onze relatie ontstaan. Dat is goed, want dan kan je elkaar de waarheid vertellen en weet je waar je aan begint. Overigens neem ik altijd even de tijd als ik advies krijg van advocaten. Ik ga er altijd nog een nacht over slapen. Soms wil ik het dan toch anders doen. Een vriendelijk mailtje sturen bijvoorbeeld.’’ En soms zijn er situaties waarin je gewoon naar je advocaat moet luisteren. ‘’Normaal zou ik kunnen zeggen: ‘Ik betaal, dus ik bepaal’. Maar bij hem denk ik dat niet. Uiteindelijk komt het goed.’’
Dat Tobias Overgoor zijn advocaat als volwaardige sparringpartner ziet, blijkt uit het feit dat Jordi Rosendahl soms aanwezig is bij onderhandelingen. In 2023 heeft UMA Concepts bijvoorbeeld een samenwerking gesloten met het Van Gogh Museum. Sindsdien verzorgt UMA Concepts dagelijks alle horeca voor de 7000 bezoekers en 300 medewerkers van het museum, waarvoor de unieke Van Gogh ‘Zonnekoek’ is ontwikkeld. Rosendahl was aanwezig bij het vormgeven van de samenwerking. ‘’Jordi denkt dan mee als ware een board member’’, vertelt Overgoor.
Ondernemers onder elkaar
Zowel Jordi Rosendahl als Tobias Overgoor is ondernemer: de een als advocaat, de ander als oprichter van meerdere bedrijven binnen de hospitality-sector. Innoveren hoort bij het ondernemen. ‘’Tobias in innovatief: in denken en doen. Hij komt met creatieve oplossingen. We hebben beiden over iets nagedacht. Het maakt ons niet uit welke route we dan kiezen, zolang het maar de beste route is, of het nu van hem of van mij komt.’’ Overgoor benadrukt: ‘’Dat is wel een goede. Veel mensen willen dat hun eigen dingentje wordt gedaan per se.’’ Er is weinig ego in het spel, aldus Rosendahl: ‘’Het gaat erom dat Tobias verder kan.’’
Rosendahl vervolgt: ‘’Ik denk dat het helpt als je als advocaat zelf verantwoordelijk bent voor het ‘binnenhalen’ van klanten en daardoor zelf ook ondernemend bent. Dan begrijp je de risico’s, de valkuilen en waar je je druk om moet maken. De impact van een bepaald besluit voor je cliënt voel je alleen maar als je zelf ook dergelijke besluiten neemt en de gevolgen daarvan ondervindt. Je moet als je adviseert wel de gevolgen van een advies kunnen zien.’’
‘’Ik vind het belangrijk als mensen tegengas kunnen geven’’, benadrukt Overgoor. ‘’Ik wil alleen maar horen wat beter kan. Ik doe dat ook vaak bewust. Recruitment is nummer één in mijn bedrijf. Ik geef soms bewust kritiek: hoe reageert iemand erop? Ik weet zeker dat Jordi cliënten heeft die eerlijkheid niet kunnen waarderen.’’