Vanuit Rotterdam pak ik de trein naar Utrecht om aan de lunchtafel te schuiven van Bruggink & Van der Velden Advocaten Belastingadviseurs (‘BvdV’ ). De bus brengt me langs de stadsschouwburg tot aan de Wittevrouwensingel waar ik het gemeentemonument binnenstap. Een pand wat voorheen door verzekeraar Nationale Nederlanden werd gebruikt en wat ooit ook dienst deed als sociëteit van een studentenvereniging. Het is een apart pand met verrassende lagen en ramen van authentiek glas in lood.
Door Juliëtte Geers
Sjoerd van der Velden – die samen met Harm Bruggink het kantoor is gestart in 2006 – gaat me voor op een lange donkerbruine wenteltrap en legt uit waarom er op deze casual friday meer mensen dan normaal aanwezig zijn. De ‘B Corp lunch’ wordt namelijk vandaag getest. Wat? B Corp?
B Corp is een etiket voor commerciële bedrijven vergelijkbaar met een Fair Trade certificaat voor koffie. Je krijgt het etiket door te voldoen aan hoge standaarden van sociale en milieu verantwoordelijkheid en transparantie. Het credo luidt: ‘Do good, have fun, make money’. Hoewel bij Ben & Jerry’s of Dopper het product het verschil maakt, is het in de dienstverlenende sector zoals de advocatuur anders. BvdV onderscheidt zich vooral door sociale duurzaamheid: de democratische bedrijfsvoering en de transparantie. Er zijn inkomensverschillen, maar gelijke kansen. Sinds een jaar draagt BvdV – dat werkt volgens de filosofie van de Braziliaan Semler – trots het etiket B Corp en nu denken ze na over wat ze nog meer kunnen doen, waaronder het aanpakken van de lunch.
Momenteel wordt de koelkast nog gevuld door de bezorgservice van Albert Heijn, waar als het even kan Fair Trade en biologische producten worden besteld. Vanuit de groep komt steeds meer vraag naar een gezonde lunch met meer groente en fruit op tafel, maar het is niet zo dat het kantoor dat oplegt. Iedereen moet zelf beslissen hoe gezond hij of zij wil eten.
Hoewel we vanmiddag boven in de grote vergaderzaal zitten, is de lunch normaliter beneden in een kamer die uitkijkt op de straat. Langs de raamkant staat een lange lunchtafel en er is een klein keukentje met koelkast en magnetron. Rond half 1 begint de lunch en als je wil genieten van lekkere dingen zoals avocado’s, dan moet je er vroeg bij zijn. Wellicht onnodig om te vermelden maar iedereen zit aan tafel: advocaten, adviseurs, ondersteunend personeel en externen die er toevallig zijn. De planken in de keuken zijn gevuld met allerlei lunchproducten zoals pakken muesli en zoetigheid, maar ook met dingen om de 4-uur dip mee te bestrijden. Het wordt nog wel eens druk rond dit tijdstip in de keuken omdat ‘iedereen dan begint te snaaien’.
Een (h)eerlijke lunch
Vandaag is het echter anders, we zijn boven in een ruime vergaderkamer met hoog plafond om de B Corp-lunch uit te proberen. Er is veel rumoer. Niet alleen vanwege nieuwsgierige medewerkers die op hun vrije dag toch naar kantoor zijn gekomen en hun kinderen meenemen, maar de leveranciers van de producten zijn ook aanwezig: beebox, Willem & Drees en Moyee Coffee. Allen zijn ze bijzonder omdat ze B Corp gecertificeerd zijn.
We beginnen met een heerlijke ‘flat white’ die voor me wordt klaargemaakt door een van de boys van Moyee Coffee. De barista (met knotje) heeft het druk en dat is niet voor niks: de sterke koffiesmaak met de zachte volle melk brengt me meteen in het hier en nu. Ik ga aan de enorme ovale tafel zitten en kijk uit op de singel en een gezellige Utrechtse winkelstraat. De tafel die vol staat met heerlijkheden. Niet alleen de usual suspects als rosbief, kaas, filet americain en eiersalade, maar ook kleurrijke tomatentrosjes, hele gerookte makreel en venkelsalade. De producten op tafel zijn geleverd door beebox en Willem&Drees. Beide leveren heerlijke lokale seizoensproducten aan particulieren, maar dus ook aan kantoren.
Tijdens de lunch spreek ik met advocaat Iaira Boissevain. Zij heeft de testlunch geïnitieerd en geniet met volle teugen. Ik vraag haar wat de uitdagingen zijn en of het na een geslaagde test inderdaad wordt geïmplementeerd? Ze antwoordt dat er nog moet worden nagedacht over de logistiek: wie levert wat en hoe? En hoe kunnen ze dan samenwerken met andere B Corp gecertificeerde bedrijven in de regio? Ze kijkt om zich heen: “Het wordt waarschijnlijk wel een succes”.
Meestal is er een iemand die zich ergens sterk voor maakt, het in de groep gooit en het regelt. Er wordt dan overleg gepleegd waarin ieders stem evenveel telt, iedereen heeft er immers baat bij als de kosten laag blijven, omdat iedereen meedeelt in de winst. Vaak zijn de volgende criteria van belang: gemakkelijk (logistiek), betaalbaar, lekker, praktisch en duurzaam.
Drees van Willem&Drees schuift nog even aan en vertelt zo’n goed verhaal over de boter & karnemelk dat ik nog een gang neem. Een bruine boterham met roomboter en een glas karnmelk met fruitsmaak. Je proeft inderdaad de volle smaak van gekarnde roomboter, zoals Drees aangaf.
Na een uurtje wordt het wat rustiger en helpt iedereen mee opruimen. Ik pak nog een appeltje uit de beebox kist voor onderweg en verlaat het pand, het zonnetje tegemoet langs de herfstige rode, oranje en gele bomen richting de binnenstad van Utrecht.
Besluit
De lunch zelf was fenomenaal: smaakvol, eerlijk, gevarieerd en hij wordt in een ontspannen en open sfeer genuttigd. Het is inspirerend om te merken hoe enthousiast mensen veel moeite doen voor een lunch die niet alleen veel beter smaakt maar ook nog eens sociaal gezien eerlijk en duurzaam is.
Het systeem van democratie en transparantie fascineert me en ik merk in gesprekken – ook met de jongere garde van het kantoor – dat het wel om een bepaalde houding vraagt. Een eigen mening en opkomen voor je belangen moet je liggen. Ook merk ik dat de betrokkenheid – logischerwijs – heel hoog is bij elk aspect van de bedrijfsvoering. Als een collega voor intern gebruik niet dubbelzijdig print dan kan iemand daar een opmerking over maken. Het is echter nog steeds aan jou om een keuze te maken maar er wordt wel van je verlangd dat je heel bewust werkt.
Ik vraag dan ook aan Sjoerd van der Velden hoe ver hij wil gaan in transparantie, democratie en duurzaamheid? Zijn antwoord had ik kunnen voorspellen, maar geeft ook direct de kern weer: “Ik heb geen idee hoe ver de groep wil gaan.”
Een kijkje in de keuken bij u op kantoor? Stuur een e-mailbericht naar: l.wopereis@sdu.nl
Na de studie (Amerikaanse) geschiedenis met als bijvak Journalistiek en Nieuwe Media werkt Juliëtte Geers nu met veel plezier als redacteur bij Sdu Uitgevers. Daarnaast heeft ze een passie voor sporten, koken en wonen en schrijft daarover op freelance basis teksten voor off- en online media voor verschillende opdrachtgevers.