In deze rubriek leest u wat advocaten in hun vrije tijd doen. Wiebke Bonnet-Vogler baadt haar hele leven al in muziek. Binnenkort treedt de advocaat weer op met Wiebke et Les Garçons en zingt ze Franse chansons. “Ik ga helemaal op in Amsterdam van Jacques Brel.”
Na het gezamenlijk ontbijt schuift de zoon van Wiebke Bonnet-Vogler achter de piano en pakt haar dochter de cello. “Terwijl ik de tafel opruim, hoor ik ze spelen. Ik ben dan zó gelukkig. Erg fijn om in die sfeer naar kantoor te fietsen.”
De advocaat en haar man spelen allebei viool, Bonnet-Vogler zingt daarnaast ook. Hun liefde voor muziek willen ze doorgeven aan hun kinderen. Omdat het echtpaar overdag werkt, is dit ochtendritueel ontstaan. “We luisteren naar hun muziek en geven af en toe commentaar.”
Kamermuziek
Bonnet-Vogler baadde zelf als kind ook in muziek. Ze herinnert zich nog hoe ze vroeger in slaap viel bij het pianospel van haar vader – Schubert, Brahms, Chopin. Op haar zesde speelde ze al viool. Met haar ouders en zusje vormde ze een kwartet. Zij en haar vader op de viool, haar moeder op de altviool, zusterlief op de cello. “We speelden kamermuziek, soms kwamen er mensen luisteren.”
Tot haar achttiende heeft ze vioolles gevolgd. Nu haalt ze het instrument nog maar een enkele keer tevoorschijn, maar zingt ze des te meer. Op haar negentiende ontdekte ze de jazz en nam ze zanglessen. Sindsdien zingt ze in jazzbands. Haar nieuwste project is Wiebke & Les Garçons. Op 13 november geeft de band weer een concert. Ditmaal met Franse chansons, in Amsterdam, bij De Nieuwe KHL aan de Oostelijke Handelskade.
Advocaat en Rechtsanwalt
Behalve met klanken en ritmes, strooit Bonnet-Vogler met talen.Haar moeder is Nederlands, haar vader Duits. Thuis was Duits de voertaal. Door het werk van haar vader, een jurist en diplomaat, groeide ze op in Duitsland en Frankrijk.
Over haar studiekeuze twijfelde ze geen moment. “Ik heb drie moedertalen – Nederlands, Duits, Frans. Deze talen in combinatie met rechten leek me een goed idee. En dat bleek te kloppen.” Ze studeerde en werkte zowel in Duitsland als Frankrijk en mag zich in Nederland én Duitsland advocaat noemen. Bij Van Diepen Van der Kroef runt ze met een collega de Duitse en Franse desk. “Mijn positie op kantoor past bij mijn levensverhaal.”
Publieksprijs
Vijf jaar terug vond ze ook in de muziek haar niche: Franse chansons in de muzikale stijl van de jazz. ”Deze liedjes passen mij als een tweede huid”, zegt Bonnet-Vogler daarover. In 2017 won ze met jazzkwartet Frazz de publieksprijs van het prestigieuze Concours de la Chanson Française.
“Tot die tijd deden we vooral Engelstalige jazz – God Bless the Child van Billie Holiday, Gershwins Summertime, – en zong ik soms een chanson op een lekker jazzy manier. Omdat het publiek zo enthousiast reageerde op de Franse liedjes wist ik wat ik voortaan moest doen.”
Sindsdien trakteert ze het publiek op (latin) jazzy versies van liedjes van bijvoorbeeld Michel Legrand, Jacques Brel en Françoise Hardy. “Een mooie chanson als Les Moulins de mon Cœur van Legrand krijgt een heel andere diepgang met een steady bassritme eronder.”
Serge Gainsbourg
Dat jazz en chansons zo goed bij elkaar passen is niet verwonderlijk, legt ze uit. “Vrij veel chansonniers schreven alleen teksten en gebruikten de melodie van een ander. Vaak was dat een latin-ritme of Amerikaanse jazz.”
Jazzy Franse chansons en Bonnet-Vogler matchen ook prima. “Ik spreek de taal, heb er het stemgeluid voor en ben er opgegroeid.” Zo woonde ze in haar jeugd acht jaar in Parijs. “Mijn ouders draaiden vaak La Parisienne van Marie-Paule Belle. Ik zong luidkeels mee, zonder te weten wat ik zong. Later ontdekte ik dat het ging over een vrouw die van de provincie naar Parijs was verhuisd. Ze ontdekte er seks als middel om zich te onderscheiden van de kleurrijke types om haar heen.”
In die tijd was Serge Gainsbourg ook veel in beeld. “Het enfant terrible van het Franse lied! Hij was betrokken bij schandalen, maar was enorm charismatisch. Ik bewonder hem om zijn bijzondere teksten vol woordspelingen. Gainsbourg is mijn favoriete chansonnier.”
Nieuwe band
In het repertoire van haar nieuwe band, Wiebke & Les Garçons, zingt ze onder meer Initials BB waarin Gainsbourg zijn liefde voor zijn ex Brigitte Bardot beschreef. Het nummer figureert in ‘Eau de Chansons’, het programma waarmee de advocaat en drie professionele jazzmusici op de planken staan. “Je zou Parijs de rode draad van het concert kunnen noemen, maar eigenlijk is de Franse taal de verbindende factor.”
Bonnet-Vogler werd een paar maanden geleden voor dit project gevraagd. Ze ziet het als een kans om te kijken hoever ze in de muziek kan komen. “De musici zijn zeer ervaren. Ik kan veel van hen leren.” Uitdagend, maar ook: arbeidsintensief. “Op de fiets naar kantoor leer ik songteksten. Marcel Booij, de contrabassist, steekt de chansons in een nieuw jasje – pop, jazz, latin. Hij schrijft de arrangementen, maar we denken er samen over na. We doen nu veel klassieke artiesten, maar ik wil ook moderne chansonniers oppakken: Zaz, Stromae. Ik ben die muziek aan het verkennen. Vooral ’s avonds ben ik veel met mijn project bezig. Het geeft me veel energie.”
Uitlaatklep
Ze heeft net twee try-outs achter de rug. “Een van de theaters heeft ons meteen opnieuw geboekt.” De advocaat kan bijna niet wachten om weer op het podium te staan. “Ik zou graag één keer per maand optreden. Niet vaker, anders raakt mijn hoofd te vol en kan ik het niet combineren met mijn werk.”
Optredens zijn voor haar een uitlaatklep, óók voor stress. “Ik houd ervan om samen te musiceren: continue naar elkaar luisteren en waar nodig aanpassen. Net als vroeger, in ons strijkkwartet thuis. Met de musici waarmee ik nu werk, is optreden heel bevrijdend. Ik voel dat ik kan doen wat ik wil, en dat ze me altijd zullen volgen. En dan dat gevoel dat ik krijg als ik zing… Het gaat door mijn hele lichaam heen. Sluit ik mijn ogen, dan wordt het nog intenser. Zingen is helend. Omdat je je terugtrekt in je lichaam voelt het als therapie. Na een optreden ben ik helemaal uitgeput. Ik vind het altijd fantastisch om te zingen, maar op het podium is de voldoening het grootst. De interactie met het publiek komt er dan nog bij. Mijn favoriete nummer is Amsterdam van Jacques Brel. Vooral aan het eind ga ik er helemaal in op.”
Onlangs ging ze naar een uitvoering van Die Dreigroschenoper in de Stadsschouwburg. Naar eigen zeggen zat ze op het puntje van haar stoel. “Ik had alles mee kunnen zingen. Als kind voerde ik die nummers geregeld op voor gasten. Ik word heel gelukkig van die muziek. Ooit ga ik er iets mee doen. In mijn werk wissel ik continue van taal. Het lijkt me leuk om die meertaligheid ook in mijn muziek door te voeren.”
Meer info over Wiebke & Les Garçons: chansons.nu
Wiebke Bonnet-Vogler is partnerbij Van Diepen Van der Kroef in Amsterdam. Ze is gespecialiseerd in het Duitse en Nederlandse arbeidsrecht en het (internationaal) ondernemingsrecht. Als Duitse Rechtsanwalt en Nederlandse advocaat staat zij Nederlandse, Duitse en Franse cliënten bij.