Bilder & De Clercq bracht hun concept een stapje verder toen zij samen met Google een innovatieve oplossing bedachten voor het ‘wat-gaan-we-vanavond-eten?’-dilemma. ‘Ik ga nog wel even langs de supermarkt’ is verleden tijd met de interactieve boodschappenmuur waar je voor 15.30 uur een gerecht scant en vervolgens de ingrediënten na 17:00 uur ophaalt in de bedrijfskantine.
Door Juliëtte Geers
Na een succesvolle pilot bij Google is de zogenaamde Bilder & De Clercq-Wall begin mei geïnstalleerd in The Edge op de Amsterdamse Zuidas, het gebouw waar AKD en Deloitte in huizen. Het is geen verrassing dat de muur – na Google – juist in dit gebouw geplaatst wordt. Het futuristisch ogende pand is het meest duurzame en innovatieve van de Zuidas. The Wall sluit hier goed bij aan en is daarom een passend cadeau van projectontwikkelaar OVG.
Een speciaal behang met daarin een tv-scherm en daarop een frame met QR-codes toont de 14 gerechten waarvan er drie per week wisselen. Het zakje met verse ingrediënten (meestal voor twee personen) staat aan het einde van de werkdag klaar op kantoor samen met een receptkaart. Same day delivery, zonder abonnement.
De hoeveelheden zijn precies afgestemd, bijvoorbeeld een knoflookteen of een takje tijm. Dat zorgt ervoor dat je geen voedsel verspilt en de prijs aangenaam blijft: vijf tot acht euro per persoon.
Wat gaan we eten?
Gelukkig moet er nog wel zelf worden gekookt, voor de recepten laten oprichters van Bilder & De Clercq Rogier Leopold en Diederik van Gelder, zich inspireren door gerechten van goede restaurants in Amsterdam en omgeving. En dat is merkbaar. Deze week staat op het menu een ‘salade van parelgort, asperges en ei’, ‘biefstuk met balsamico en tomatensalsa’, ‘gebakken kabeljauw met kikkererwten en venkel’ maar ook ‘Steak tartare van café Par Hasard’- een restaurant/friterie aan de Ceintuurbaan.
Het actuele aanbod kun je vinden op www.bilderdeclercq.nl onder het tabje ‘gerechten’. Ze zijn gemakkelijk te bereiden door de stap-voor-stap receptenkaart maar zijn ook origineel en vaak seizoens- of streekgebonden. Bovendien zijn de ingrediënten van goede kwaliteit, wat de smaak natuurlijk ten goede komt.
AKD
AKD-medewerkers waren verrast door het cadeau van OVG en kijken met belangstelling uit naar de boodschappenmuur & de fietskoerier met de zakjes voor verse ingrediënten. Zoals Diederik van Gelder, mede-oprichter van Bilder & De Clercq het zegt: “Met deze ’muur’ worden werknemers geïnspireerd een verse en verrassende maaltijd op tafel te zetten zonder dat ze langs de supermarkt hoeven.”
Bij Google werd de muur direct goed ontvangen en veelvuldig gebruikt. Bilder & De Clercq zegt nog minieme aanpassingen te hebben gedaan naar aanleiding van de pilot om het procesmatig soepeler te laten verlopen. Dankzij de boodschappenmuur is er nu geen excuus meer om een onverantwoorde hap op tafel te zetten.
Mocht je echter ’s nachts in de Ferdinand Bolstraat lopen en toegeven aan de neiging om een kroket uit de muur te trekken, dan is het je uiteraard ook vergeven. Je bevindt je namelijk op een historische plek: de eerste vestiging van de FEBO, de eerste ‘muur’ van Nederland.
Na de studie (Amerikaanse) geschiedenis met als bijvak Journalistiek en Nieuwe Media werkt Juliëtte Geers nu met veel plezier als redacteur bij Sdu Uitgevers. Daarnaast heeft ze een passie voor sporten, koken en wonen en schrijft daarover op freelance basis teksten voor off- en online media voor verschillende opdrachtgevers.