Advocaat René Otto greep vier jaar geleden zijn kans. Bij Van Iersel Luchtman in Breda mocht hij zijn juridische skills combineren met zijn passie: video games. Met succes: de game-industrie heeft hem volledig omarmd en bombardeerde Otto onlangs tot ‘Gamechanger 2019’ bij de Game Bakery Awards.
Als genomineerde kreeg René Otto de meeste stemmen van industrieprofessionals in zijn categorie bij ‘de Gouden Kalveren voor computergames’, als de persoon die het afgelopen jaar de positiefste impact heeft gehad op de game-industrie. Zowel ontwikkelaars als -uitgevers zien de advocaat ‘als een deel van hen’ en waarderen zijn inzet voor de belangen van de industrie, kreeg hij te horen. Deze lof vanuit de branche betekent veel voor Otto, die zelf van jongs af aan een fervent gamer is. Zijn favoriete reeks aller tijden: The Legend of Zelda. “Daar heb ik in mijn leven heel wat uren aan gespendeerd.”
Nadat Otto als advocaat was begonnen bij Van Iersel Luchtman, besloot hij werk te maken van het combineren van zijn passie met zijn juridische achtergrond. “Zo kun je immers waarde bieden aan een sector die je nauw aan het hart gaat. Het kantoor werkt met brancheteams, en dat bracht me op het idee mij in de game-industrie te specialiseren. Een idee dat door kantoor werd opgepakt en bleek succesvol: inmiddels bestaat het Brancheteam Gaming uit vijf advocaten. Wie had dat drie jaar geleden gedacht?”
Verklaring tegen loot boxes
Om als advocaat succesvol te zijn in de gamesindustrie, is zowel brede industriekennis als specialistische juridische kennis noodzakelijk. Zo adviseert en procedeert Otto onder meer over ontwikkel- en uitgeefcontracten, licenties, bescherming van de IE-rechten op games en arbeidsrechtelijke vraagstukken die bij gamesstudio’s leven.
Het Brancheteam Gaming onder leiding van Otto staat zowel spelontwikkelaars als -uitgevers bij. Niet alleen begeleidt het team de ontwikkeling van entertainment games, ook zogenoemde serious games winnen aan belang. Een voorbeeld hiervan is Games for Health, specifiek gericht op de zorgsector. In 2019 hielp Otto de game-industrie bij het opstellen van een verklaring voor de Kansspelautoriteit tegen loot boxes, oftewel een verdienmodel gebouwd op virtuele schatkistjes in games die spelers moeten aanschaffen om extra’s te kunnen bemachtigen.
Specifieke contracten
“Er bestaan overeenkomsten die typisch zijn voor de gamesindustrie, bijvoorbeeld de overeenkomst die ziet op de ontwikkeling en het uitgeven van een videogame,” vertelt Otto over zijn advieswerk. “Deze contracten kennen elementen die specifiek zijn voor games en er is geregeld sprake van een redelijk lang ontwikkeltraject waarbij er voorfinanciering plaatsvindt en je rekening moet houden met allerlei onvoorziene gebeurtenissen.”
De ontwikkeling van een game duurt eenvoudig twee tot vier jaar, weet Otto uit ervaring, en er volgt uiteraard pas omzet als de game op de markt is gebracht. “De verschillende contracten moeten daarom goed op elkaar afgestemd zijn, met een scherp oog het ontwikkel- en distributieproces en de wensen die een ontwikkelaar heeft ten aanzien van de toekomst van de game(reeks). Er is geen wetboek van gamesrecht, dus is het zaak de open normen van het recht goed in te kleuren voor deze industrie.”
Otto heeft het compliment vanuit de game-industrie al vaker in ontvangst mogen nemen van zijn cliënten: ‘Je bent gewoon deel van ons’. “Het betekent veel voor me, games maken een belangrijk deel uit van mijn leven,” zegt hij. “Zelf had ik het nog niet op deze manier bekeken, omdat ik niet direct bij het ontwikkel- en distributieproces ben betrokken. Wel ben ik blij dat ik mee kan denken als adviseur met een passie voor games. Dus met cliënten praat ik uiteraard niet alleen over juridische zaken, maar net zo goed over nieuwe ontwikkelingen en onze favoriete games. Als er dan nog tijd over is, speel of test ik vaak de recentste versie van de game van mijn cliënten. Je kunt immers pas écht goed over games adviseren als je ze door en door kent.”