Erfrechtadvocaat Christel Jaarsma heeft ruim 60.000 volgers op TikTok. Haar dansfilmpjes leveren niet alleen zo’n vier nieuwe zaken per week op, maar bieden haar ook een platform om maatschappelijke kwesties aan te kaarten. “Soms geneer ik me wel, maar ik doe het voor the greater good.”
Nadat in maart de netwerkborrels in razend tempo uit haar agenda werden geveegd, moest Jaarsma een andere manier bedenken om haar erfrechtpraktijk onder de aandacht te brengen. Toen ze ‘s avonds uit verveling het TikTok-account van haar zoontje bekeek, kreeg ze een idee. Tussen al die dansende, playbackende en verhalen vertellende jongeren, kwam ze ook een aantal Amerikaanse advocaten tegen op het sociale medium. Met miljoenen volgers gebruiken zij TikTok om zichzelf op de kaart te zetten. Dat kan ik ook, dacht Jaarsma.
Na een aarzelend debuut – een toepasselijke imitatie van een moeder die haar eerste stappen zet op TikTok – kreeg ze er steeds meer plezier én handigheid in. Acht maanden later heeft Jaarsma als @thatdutchlawyer ruim 60.000 volgers op TikTok, die ze wekelijks meerdere keren trakteert op een vrolijke dansvideo. Wat dat betreft past het concept haar perfect: dansen werkt geweldig om stress kwijt te raken en lange avonden achter de computer te doorbreken. Inmiddels zijn haar energieke video’s ruim 1,2 miljoen keer bekeken.
@thatdutchlawyer The power of social media. #lawyerlife #tiktoklawyer #lawyersoftiktok #tiktoknetherlands #lawyer #feminism #strongwoman
♬ Purple hair song u thot – Gracie
Duidelijke boodschap
De filmpjes zijn vrijwel altijd voorzien van een duidelijke boodschap: door haar dansjes heen verschijnen allerlei statements en vraag-antwoord-constructies in beeld. Jaarsma doet het namelijk niet alleen voor de likes. Jaarsma: “Als alleenstaande moeder die fulltime werkt, doe ik het volgens de maatschappij eigenlijk nooit goed. Een man die tot acht uur op kantoor zit, krijgt daar waarschijnlijk nooit een opmerking over. Maar een vrouw die veel werkt krijgt vaak de vraag of ze niet bij de kinderen moet zijn. Ik laat graag zien dat ik prima in staat ben om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. En dat een advocaat niet altijd grijs, degelijk en mannelijk is. TikTok biedt mij een geweldig platform om mijn punt te maken.”
Meerdere punten, eigenlijk. Aan juridisch inhoudelijke informatieverschaffing doet Jaarsma niet (“daar gaan mensen maar verkeerde conclusies aan hangen”), maar aan maatschappelijke statements des te meer. Van het glazen plafond en mansplaining tot #metoo en #blacklivesmatter: Jaarsma schuwt geen enkel onderwerp. Het zorgt soms voor verhitte discussies in de commentsectie en haar direct message-inbox.
@thatdutchlawyer True story. #lawyer #lawyerlife #tiktoklawyer #lawyersoftiktok #tiktoknetherlands #sexism
♬ cis white boy has observation about misogyny – Reggie Herold
Jaarsma: “Ik ga inmiddels niet meer met iedereen in gesprek en verwijder comments die niet in de haak zijn. Gelukkig krijg ik voornamelijk positieve reacties, vooral van vrouwelijke studenten: 88% van mijn volgers is vrouw. Zij willen bijvoorbeeld weten hoe ik een sollicitatie zou aanpakken, hoe ik omga met vooroordelen en hoe ik mijn werk combineer met mijn kinderen. Als ik over een bepaald onderdeel veel vragen krijg, maak ik er een aparte video over. Geweldig dat ik zo andere vrouwen kan inspireren.”
Bereik
Om het bekende algoritme van TikTok positief te stemmen, houdt Jaarsma de trends op het medium goed in de gaten. “Als ik zie dat een bepaald dansje populair is, neem ik dat dansje ook op. Er zijn nu veel video’s waarin mensen op de maat van de muziek van outfit wisselen, dus doe ik dat ook. Voor die filmpjes geneer ik me soms wel, ik moet ook altijd even slikken als ik van andere advocaten hoor dat ze het over mijn video’s hebben gehad. Maar zo’n outfitwissel-filmpje levert zoveel views en likes op, dat ik mijn bereik er enorm mee vergroot. Ik wil eigenlijk niet dat het over mij persoonlijk gaat, maar ik doe het voor the greater good.”
@thatdutchlawyer #kismetchallenge #kismet #lawyer #lawyersoftiktok #tiktoklawyer
♬ Kismet – XIX
Toekomstplannen
In tegenstelling tot het handjevol andere Nederlandse advocaten op TikTok, legt het medium Jaarsma bepaald geen windeieren. Sinds haar start in maart haalt ze per week zo’n drie tot vier nieuwe zaken binnen via TikTok en Instagram, waarop ze haar video’s doorplaatst. Regelmatig wordt ze gevraagd om masterclasses en lezingen te geven aan rechtenstudenten en ze ontvangt talloze sollicitaties van werkstudenten. Jaarsma: “Vrijwel alle berichten beginnen met ‘Ik zag je filmpjes en je lijkt me zo benaderbaar.’ Mensen zijn verrast dat een advocaat ook zó kan zijn. Dat vind ik te gek, want dat was precies de bedoeling.”
Inmiddels heeft Jaarsma in haar agenda TikTok-tijd geblokt, anders is het simpelweg niet bij te houden. Het einde van het jaar is traditiegetrouw druk voor de familierechtadvocaat: ze tikt regelmatig de tachtig uur per week aan. Daarom heeft ze de afgelopen tijd even geen video’s gepost. Maar Jaarsma heeft grote plannen voor de toekomst, want “dit is wel rendabel, zeg maar.” Ze is van plan om de zolder in te richten als studio, zodat ze met haar video’s een professionaliseringsslag kan maken.
Kwaliteiten
Jaarsma: “Iemand vroeg me laatst: ‘Nemen mensen je zo nog wel serieus als advocaat?’ Ik begrijp best dat TikTok indruist tegen het traditionele beeld dat mensen hebben van hoe je acquireert. Maar ik weet dat ik de kwaliteiten in huis heb om een goede advocaat te zijn. Met TikTok heb ik de – voor mij – perfecte manier gevonden om mezelf te laten zien. Het feit dat ik er wekelijks zoveel nieuwe cliënten mee binnenhaal, is wat mij betreft het duidelijkste antwoord op de vraag of mensen mij serieus nemen.”